ZUID-AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
          2016        // DAG 17 // DAG 18 //

Reisverslag Zuid-Afrika 2016  //  Dag  3  //  Phalaborwa -> Punda maria restcamp

Het plan vandaag is om eerst eens uit te slapen. Helaas bleek de uitvoering wat minder te zijn. Omdat we al om 8 uur sliepen waren mijn ogen om 5 uur al volledig geopend. Uiteindelijk heb ik het nog een uur volgehouden mar toen Suus eenmaal wakker werd kon ik het niet meer laten om op te staan.

We lopen naar het ontbijt in onze guesthouse en staan toch wel verbaasd. Het regent! Krijgen we dan weer zon vakantie als in Spanje? Suus las vorige week nog op internet dat ze in het krugerpark honderden buffels en nijlpaarden gaan afschieten omdat door de aanhoudende droogte er niet genoeg water over blijft. Wij zijn er en het regent! Voor ons blijkt later gelukkig dat het rond 11 uur weer droog word dus helaas moeten de dieren nog door de droogte heen zien te komen. We gaan eerst naar de supermarkt in Phalaborwa en tanken we de auto vol. Er zijn 2 wegen die vanaf Phalaborwa naar Punda maria restcamp lopen. De optie die we eigenlijk in gedachten hadden was om buiten het Kruger national park om te rijden omdat dit de snelste route is. Maar ach nu we er toch zijn waarom niet gewoon door het Kruger national park?

Na de nodige formaliteiten bij de gate rijden we rond kwart over negen het park binnen. Het duurd niet lang of we zien de eerste dieren al. Natuurlijk Impala en olifanten! De weg die we rijden loopt langs Mopani camp en shingwedzi camp naar het noorden. Op sommige stukken met prachtige uitkijk punten over de rivierbeddingen (overigens staan deze overal droog) en op andere stukken door droog dor laagland.

Bij een uitlkijk puntje genieten we van een prachtig moment. Tientallen olifanten staan in en rond een laatste plas water die over is van een opgedroogde rivier. In het water staat een Maribu stork te vissen. Alle vissen uit de rivier zijn samengedreven en dus zit de plas vol met vis! Boven het watertje zit een visarend de boel scherp in de gaten te houden. Als de Stork eenmaal een grote vis vangt duikt de arend er op af en pakt de vis af van de stork. Vervolgens gaat hij weer terug naar zijn tak en eet snel de vis op. Even later komt er nog een grote roofvogel bij en ze beginnen naar elkaar te roepen. Later blijkt de tweede vogel een jonge afrikaanse visarend te zijn.

Als we bij Shingwedzi camp komen eten en drinken we wat op een terras met schitterend uitzicht over wederom een opgedroogde rivier bedding. Veel apen, olifanten, nijlpaarden en impalas kunnen we vanaf hier zien lopen. Na de lunch rijden we verder naar het noorden. Onderweg worden we getipt dat er 3 leeuwen onder een bosje liggen. Het kost wat speurwerk maar uiteindelijk zien wij ze ook. Zonder tip hadden wij ze nooit gezien aangezien ze qua kleur helemaal opgaan in het landschap.

Als we aankomen in Punda maria restcamp krijgen we de sleutel van onze tent. Nee we gaan niet back te basic. Dit is gewoon een tent met badkamer toilet en keuken! Als we alles hebben uitgeladen lopen we naar de kijkhut in het kamp die uitzicht bied over een waterpoel. Tientallen olifanten zijn hier aan het vechten, drinken, zwemmen of zijn aan het spelen en dat alles onder een prachtige ondergaanden zon. Als de zon weg is en het donker word eten we bij het park restaurant. Eenmaal terug bij onze tent zie ik iets weg schieten vanaf de veranda. Snel de zaklamp erbij en voor de 10 seconden die ik het dier kan zien zou ik het toch omschrijven als een Thick tailed bushbaby. Een uiterste schuwe diersoort die we nog nooit eerder gezien hadden.

Nu lig ik in bed en op de achtergrond hoor ik de geluiden van bush. Vogels, kikkers en af en toe het gehuil van een hyena. Dit is waarom ik graag in het park overnacht, deze geluiden maken het een verhaal helemaal af!