ZUID-AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
          2016        // DAG 17 // DAG 18 //

Reisverslag Zuid-Afrika 2016  //  Dag  1 & 2  //  Brussel -> Johannesburg -> Phalaborwa

We vliegen pas laat maar omdat ik nog lang niet alles voor elkaar heb gaat toch de wekker om 6 uur vanochtend. Om half negen rijden we dan uiteindelijk richting Brussel. Ongeveer 1 uur en 45 minuten later komen we aan op de luchthaven die vergeleken met Schiphol klein is. Het inchecken verloopt spoedig en gemakkelijk en binnen de korste keren zitten we in ons vliegtuig richting Istanbul.

Voor het eerst vliegen we met Turkish Airlines en daar is eigenlijk helemaal niks mis mee. Vriendelijk personeel, beenruimte niet beter maar zeker ook niet slechter dan anderen en zelfs voor een korte vlucht van 3 uur een eigen video scherm. 3 uur later landen we tijdens zonondergang in Istanbul. Vanuit de lucht gezien een enorme stad waar het op de wegen een grote chaos lijkt. Met busjes worden we vanaf het vliegtuig naar de terminal gebracht en als we binnenkomen is het wel even slikken.

De transit hal is klein en enorm druk! Met moeite weten we 2 stoelen te vinden die vrij zijn maar overal om ons heen zitten mensen op de grond. De wc is ook al niet al te fris en dus begin ik via de app de luchthaven van Istanboel al als verschrikkelijk te bestempelen. Als we toch iets te eten gaan zoeken blijkt dat we iets te voorbarig waren. In een hoek verscholen ligt een roltrap naar een hogere verdieping vol met tax free winkels, restaurants en vooral ruimte! Al met al viel het dus best wel mee maar het blijft toch wel chaotisch hier.

Met een busje gaan we weer naar ons volgende vliegtuig en voor we het weten zijn we onderweg naar Johannesburg. Op deze vlucht is de beenruimte wel een stuk minder, op dit soort lange vluchten mag je toch wel iets meer verwachten. Maar 2 films en een paar uur slapen later landen we op O.R. Tambo international airport. Zodra ik dan het vliegtuig uitloop voelt het toch een beetje alsof je thuis komt. Het blijft me telkens weer verbazen hoe makkelijk een arrival op een airport hier gaat. Er is een paspoort controle maar verder niks. Zonder security check van bagage of onszelf lopen we zo de terminal uit richting onze huurauto.

Om een idee te geven, anderhalf uur na de landing waren we bij de paspoort contorle geweest, hebben we de koffers gehaald, geld gepint, eten en drinken gekocht, de huurauto gehaald en reden we de parkeerplaat af. Dat kan alleen in Zuid-Afrika!

Omdat we niet echt veel geslapen hadden besloten we de makkelijke weg te rijden via Pretoria, Polokwane en tzaneen naar Phalaborwa. Achteraf gezien was deze afstand toch wel behoorlijk pittig aangezien we allebei toch behoorlijk moe zijn van de vlucht. Gelukkig niks dat niet op te lossen valt! Even een pitstop en een paar blikjes red bull verder rijden we probleemloos naar onze eindbestemming voor vandaag. Onderweg rijden we door een gebied genaamd Mahoesbaskloof waar het er totaal anders uitziet. Groene bomen, glooiende heuvels en vooral heel veel mist! Tientallen kilomters rijden we met minder dan 50 meter zicht en dus is het enigsends oppassen met alle mensen en dieren die op de weg lopen. In Zuid-Afrika draaid het in dit soort omstandigheden maar om 2 dingen : zien en gezien worden. Het is dus heel normaals als je met alle verlichting die je mogelijk aan kan zetten rond rijd. Wij rijden dan ook met alarmlichten, grootlicht en mistlampen aan door het kleine wereldje heen.

We overnachten in een guesthouse die erg fraai gebouwd is, tot op heden volledig voor onszelf is en letterlijk aan de poort van het Kruger park ligt. Als Suus even aan het douchen is wandel ik even naar de gate om een nieuwe wildcard te kopen en daar heb ik 2 minuten op gelopen.

Als we allebei zijn opgefrisd gaan we eten. Onze guesthouse is onderdeel van en hotel dat iets verder in de straat ligt en we besluiten daar te eten. Daar blijkt al snel helemaal niks mis mee! Carpacchio van springbok als voorgerecht en een hoofdgerecht van 3 soorten wild (struisvogel, kudu en impala). Dat was weer een echt Afrikaans avondmaal. Nu roept het bed toch echt te hard hopelijk kunnen we morgen ons eerste wilde dieren van deze reis zien. Nouja eerste... stiekem hebben we onderweg al wat dieren door hekken gezien maar dat telt natuurlijk niet!