ZUID-AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
          2016        // DAG 17 // DAG 18 //

Reisverslag Zuid-Afrika 2016  //  Dag  12  //  Beaufort-West -> Swellendam

Even terug naar gister avond. We hadden een geweldig diner op de veranda van onze lodge. Ik had vantevoren een aantal groentes aangegevn die ik niet kon eten en dus hadden ze vandaag een grote schaal speciaal voor ons gemaakt. Het smaakte echt geweldig! Na het eten wilde ik een poging wagen om de sterren hemel hier te fotograferen. Ik vroeg de eigenaar van de lodge of ik nu nog het game terrein op mocht rijden om ergens in het het pik donker een goede plek te zoeken. Dit was geen probleem en hij stelde zelfs voor om alle lampen van de lodge een uur uit te doen. Dat vond ik een beetje overdreven aangezien er ook nog andere gasten zijn vanavond.

We zoeken midden op het game terrein een geschikt plekje en ik begin met mijn experiment. Sluitertijden van 3 minuten om te beginnen maar dit werkt niet. Geloof het of niet maar sterren bewegen namelijk! Als je 3 minuten de sluiter opend zie je alleen maar streepjes ipv stipjes. Na een aantal pogingen blijken de beste fotos te zijn als de maan achter de horizon verdwenen is.

De volgende ochtend staan we later dan gebruikelijk op en krijgen weer een ontbijt op de veranda voor geschoteld. Het personeel is allemaal zo vriendelijk dat we ons echt thuis voelen hier. Het voeld echt alsof iedereen hier voor ons is en dat we ons nergens zorgen om hoeven te maken. Deze lodge komt dan ook zeker in de top 3 van beste hotels waar we ooit overnacht hebben. Misschien zelfs wel de beste.

We krijgen nog wat tips voor een mooie route en vertekken dan. Het eerste uur is het landschap kaal en droog de echte half woestijn die de karroo natuurlijk is. Dan rijden we de meijringspoort binnen. Een schitterende kloof met mooie bloemen, watervallen en hoge rotswanden. Na 10 kilomter veranderd het landschap weer als we de kleine karroo binnen rijden. Ook een half woestijn maar uitermate geschikt voor het houden van struisvogels! De eene na de andere struisvogel boerderij komt voorbij en het blijft toch een gek gezicht om een veld vol met deze dieren te zien. Vaak kijken de kopjes ook allemaal dezelfde kant op en volgen de auto als je langsrijd.

Als we Oudtshoorn gepasseerd veranderd de omgeving weer. De weg loop omhoog en uiteindelijk rijden we over een lange bergpas met prachtige vergezichten over de bergen om ons heen. We volgen de R62 naar het westen en het is een schitterende weg. Vanaf het plaatsje Barydale nemen wij de R324 en worden weer verrast. De weg loopt berg afwaards door een prachtige groene kloof. De wanden staan vol met planten en bloemen en het is duidelijk dat het regen seizoen hier wel geweest is.

Aan de andere kant van de pas is alles groen en rijden we langs de bergen richting Swellendam. Een mooi dorpje dat er bijzonder vredig bij ligt. We vinden ons hotel dankzij google maps op de telefoon vrij eenvoudig en we krijgen een wel heel apparte kamer. Eigenlijk is het meer een huis! Beneden een keuken, badkamer, eettafel en zithoek. Dan boven nog een badkamer en een hemelebed en een balkon met klapdeuren. Op het balkon staan 2 lounge stoelen die prachtig uitzicht geven over de weilanden en bergen in de omgeving. We gaan eerst eens eten en komen uit bij Woodpecker een Italiaans restaurant. Voor Afrikaanse begrippen eten we een prima pizza maar man wat zijn die milkshakes hier lekker! We bestellen er nog 1 en de bediening voeld zich wel onder druk gezet om ze nog een keer hetzelfde te maken. Dit blijkt geen enkel probleem de 2de ronde is ook heerlijk.

Terug in ons huis zitten we op het balkon de zonsondergang te kijken. Voorlopig lijkt dit de laatste mooie dag van de vakantie te worden. Morgen is er regen voorspeld en de dagen erna daald de tempratuur tussen de 15 en 20 graden.