AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
     2015   // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 // DAG 24 //

Reisverslag Afrika 2015   //   Botswana   //  Dag  7  //  Chobe national park

Chobe national park :

De wekker gaat... het is 5 uur! We staan op, kleden ons aan en lopen nog steeds versuft naar de receptie waar de jeep voor onze game drive al klaar staat. Iets voor 6 uur rijden we het terrein van onze lodge af en 10 minuten later staan we voor de toegangspoort van Chobe national park.

Chobe is in één oogopslag al niet te vergelijken met de parken in Zuid-Afrika. Er is geen enkele geasfalteerde weg en dus is een bezoek uitsluitend mogelijk met een 4x4 auto. Het park ziet er ook veel wilder uit en heeft duidelijk veel minder invloed van menselijke hand gehad. Er zijn geen aangelegde waterputten en dus moeten alle dieren naar de rivier om te drinken. Ook staat er geen enkel hek om het park waardoor de natuurlijke migratie routes van de dieren niet in gevaar komen. Sommige dieren lopen dan ook duizenden kilometers om hier in het droogseizoen te komen. Het park zelf licht in een heuvelachtig gebied langs de Chobe rivier. We zien tijdens het eerste half uur in het park dan ook de zon opkomen boven de rivier wat schitterende kleuren oplevert.

De hoeveelheid wildlife is echt overweldigend! We zien grote roofvogels, antilope, buffels en 2 honeybatchers! Deze had ik nog niet eerder in het wild gezien. Als we staan te kijken krijgt onze ranger ineens een bericht op de radio dat een collega leeuwen gezien heeft!

We rijden met flink wat vaart het park door en 5 minuten later komen we bij de aangegeven plek. Inmiddels zijn er nog wat meer collega rangers gearriveerd, maar omdat in de ochtend uren alleen game drives het park in mogen is het niet te druk. En daar zijn ze dan eindelijk de leeuwen! We zien 3 vrouwtjes en dan ineens 4 cubs! Een schitterend gezicht en even later volgt er nog een vrouwtjes leeuw.

Iedereen is in zij nopjes als we stoppen bij de picknickplaats om een kop thee / koffie te drinken. Er zitten veel apen die proberen alles wat enigszins eetbaar is te stelen maar de kleine aapjes zijn toch eerder schattig dan agressief. Na de Thee zien we nog een grote groep buffels en een groep bavianen.

Terug in ons hotel moeten we nog even wachten voordat we onze nieuwe kamer krijgen. We hadden afgelopen nacht een andere kamer dan we de andere 3 nachten hebben en dus moeten we verhuizen. En dit blijkt maar goed ook, we hebben nu een schitterende kamer en een 2 persoonsbed ipv 2 één persoon bedden.

We hebben de tip van Tony en Dionne opgevolgd om een sunset tour te doen over de Chobe rivier. Zij raden ons Charles aan maar op de één of andere manier komen wij uit bij Cherry. Maar het ging erom dat hij een kleine boot moest hebben en dat heeft deze gids / kapitein ook. We hadden elkaar slechts telefonisch gesproken en dus was het wachten of hij wel daadwerkelijk zou komen. En dat deed hij gelukkig wel!

Samen met 6 anderen gaan we de oevers van de Chobe rivier af op zoek naar wildlife en wat we allemaal zien is onbeschrijfelijk! We zien honderden buffels, krokodillen, nijlpaarden, bavianen, drinkende giraffen, fisheagles en tientallen olifanten. De gids verteld dat er in Chobe national park 180.000 olifanten leven en dat is meer dan in heel Kasane en omliggende dorpen mensen wonen.

We zien ook nog eens vanuit ons bootje de zon onder gaan boven de rivier en dat levert mooie kleuren op. We worden weer netjes terug gebracht en wat ons betreft was dit een uitstekende tip geweest!

Vanuit onze hotel kamer hebben we nu uitzicht op de chobe rivier en het vreemde is dat de overkant Namibië is. Een paar kilometer meer naar het oosten is dat ineens Zambia en weer een stukje verder Zimbabwe. We zouden dus binnen een paar uur 4 Afrikaanse landen kunnen bezoeken maar dat gaan we niet doen. Wel gaan we zaterdag naar Victoria falls in Zimbabwe en zondag verlaten we Botswana alweer voor Namibië. Maar gelukkig hebben we morgen nog een dag in Kasane want we zijn nog lang niet uitgekeken in Chobe national park!

Overnachting : Chobe safari lodge, Kasane (botswana)