AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
     2015   // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 // DAG 24 //

Reisverslag Afrika 2015   //   Botswana   //  Dag  5  //  Maun  ->  Gwetta  //  Okavango  &  Makgadikgadi pan

Hoogtepunt! :

Vandaag was letterlijk en figuurlijk nu al een hoogtepunt in onze reis. Na het ontbijt zijn we naar het vliegveld van Maun gereden waar we een scenic flight over de Okavango delta geboekt hadden. Als we aankomen krijgen we een verrassing te horen, Er zijn 2 Zwitserse mensen die de vlucht ook willen maken en als we allemaal in 1 vliegtuig gaan scheelt dit een hoop geld. Wij hebben hier natuurlijk geen problemen mee en dus gaan we met zijn 4en op weg naar het vliegtuigje. We moeten eerst door de security waar ik mijn flesjes water moet inleveren omdat deze meer dan 100ml is. Ik had niet verwacht dat deze regels hier zo streng nageleefd werden. Eenmaal buiten de security hal krijg ik mijn flesje ineens weer terug van de Airlines medewerker die ons begeleid. Hij had hem maar even mee gesmokkeld voor me. That's Africa!

Bij het kleine vliegtuigje wacht piloot Ian op ons en aangezien we al toestemming hebben om op te stijgen moeten we allemaal snel instappen. Een half uur eerder dan gepland beginnen we al met opstijgen. Het vliegtuigje maakt echt ontzettend veel lawaai maar voor de rest is de vlucht verbazingwekkend rustig en we hebben amper last van turbulentie. We vliegen ruim 45 minuten over de Delta en het is werkelijk schitterend. Zo ver als we kunnen kijken zien we hier puur natuur waar geen mens zich mee bemoeid. De riviertjes kronkelen door het landschap en dat levert mooie beelden op. Ook zien we vanuit het vliegtuig groepen olifanten, giraffen, zebraís, wildebeest, impalaís en nijlpaarden. We landen weer rustig op het vliegveld van Maun en maken nog wat fotoís voor het vliegtuigje alvorens we in de auto stappen. Dit was toch wel een van de tofste dingen die we ooit gedaan hebben. Een ervaring die ons nog heel lang bij gaat blijven!

We halen onze bagage op die nog bij de Bed en Breakfast lag en rijden dan richting Gweta voor onze volgende overnachting. De weg is op sommige delen extreem slecht en vol met potholes. Op andere stukken lijkt de weg beter maar gas geven blijkt al snel een vergissing als de volgende serie potholes verschijnt. Ruim 50 kilometer rijden we over dit dramatische stuk weg en verliezen veel tijd. De weg loopt op een gegeven moment door een stuk nationaal park en ineens uit het niks staat er dan een grote olifant langs de weg. Hij staat precies in de schaduw van een boom en met zijn oren en slurf probeert hij zichzelf koel te houden. Als we na ongeveer 2,5 uur rijden in Gweta komen krijgen we van eigenaar Jake nog een verassing te horen. Eigenlijk hebben we morgen een tour geboekt voor in de ochtend maar dezelfde tour vertrekt ook een half uur na onze aankomst. Nu zijn er echter 6 personen en morgen nog niemand en dit scheelt ons wederom een hoop geld.

We brengen onze bagage snel naar de kamer die overigens helemaal vol met muggen blijkt te zitten en geen klamboe heeft! Ik spreek Jake erop aan en hij snapt niet waarom er geen klamboes hangen. Hij belooft het op te lossen voor we terug zijn van de tour. We stappen in de jeep samen met 2 Amerikanen en een Nederlands stel dat al 8 maanden voor werk en vakantie in Afrika verblijft. Onderweg wisselen we veel informatie uit over wat we kunnen doen. Zijn maken dezelfde reis als ons alleen dan in tegengestelde richting. Na ongeveer anderhalf uur rijden komen we langs een grote baobab boom en nog een half uur later zien we waar we voor gekomen zijn, Meerkats!

We stoppen bij het hol van ongeveer 10 meerkats (stokstaartjes) en nieuwsgierig zitten ze ons allemaal aan te kijken. Als na 5 minuten de spanning eraf is komen ze allemaal uit hun hol en gaan ze verder met waar ze mee bezig waren. We zitten letterlijk op nog geen meter van de diertjes af en ze lijken zich geen moment aan onze aanwezigheid te storen. Na een paar minuten vertrekt de groep meerkats maar onze chauffeur weet waarheen. We rijden een stukje verder en zien ze dan weer op een groot stuk savanne. Hier zitten ze misschien nog wel mooier dan daarvoor. Blijkbaar hebben ze hier nog een hol en wederom kunnen we ze bijna aanraken. Een geweldige ervaring die alleen maar mooie fotoís oplevert.

We rijden nog een stukje verder en komen op de Makgadikgadi pan. Dit is een eindeloos grote zoutvlakte die zelfs vanuit de ruimte duidelijk zichtbaar is. De complete oppervlakte is zelfs groter dan Zwitserland! Wij blijven aan de rand maar we kijken letterlijk uit in het niks. We maken allerlei gekke foto's met dank aan de vindingrijkheid van het andere Nederlandse stel. Helaas lukt het hun niet om met hun camera de gewenste foto's te maken en dus maak ik ze maar voor hun zodat we ze later kunnen kopiŽren. We spelen ook nog een grappig spelletje. De gids had een koelbox 150 meter op de zoutvlakte gezet en vervolgens kregen we allemaal een blinddoek voor. De bedoeling was om zo dicht mogelijk bij de koelbox te komen. Dit levert echt de gekste taferelen op en we komen overal uit behalve bij de koelbox!

We drinken een drankje terwijl de zon schitterend ondergaat en rijden daarna terug naar onze lodge. De toch duurt ruim 2 uur maar de kleuren van de ondergaande zon maken het een geweldige ervaring. We zien onderweg nog een jackhals lopen en een paar struisvogels. In de lodge blijkt dat alle stroom is uitgevallen en we moeten dus met kaarslicht aan de braai beginnen. We schuiven met de groep van de tour allemaal bij elkaar aan tafel en praten nog wat na. Het eten is overigens heerlijk en ruim voldoende voor iedereen om een paar keer te lopen. Helaas blijkt het muggen probleem in onze kamer niet goed opgelost en dus verhuisd eigenaar Jake al onze spullen naar een andere kamer. Niet dat hier geen muggen zitten maar er is in elk geval een klamboe aanwezig!

Overnachting : Gwetta lodge, Gwetta (botswana)