AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
     2015   // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 // DAG 24 //

Reisverslag Afrika 2015   //   Botswana   //  Dag  4  //  Okavango delta

Relaxen :

We zitten vandaag al vroeg aan het ontbijt dat prima klaargemaakt is door Rene. Rene verteld ondertussen over het leven hier in Botswana en hoe hun hier beland zijn. Na het ontbijt rijden we naar "The old bridge backpackers" waar Rene en Marije voor ons een mokoro dag tour door de delta geregeld hebben.

Het is slechts 5 minuten rijden en na aankomst kunnen we bijna direct in de jeep stappen die ons naar het Polor station brengt. Er zit een Spaanse man bij ons in de Jeep die al een week in Botswana is en tijdens de rit verteld hij zijn ervaringen aan ons. Na ongeveer 35 minuten rijden komen we aan in een klein dorpje waar de tijd stilgestaan lijkt te hebben. Het dorpje ligt aan het water en daar liggen ook alle Mokoroís klaar.

We krijgen een gids en een bootje en vertrekken de Okavanga delta op. De tempratuur is heerlijk aangenaam en de omgeving is schitterend. De mokoroís zijn eigenlijk een soort kano's gemaakt van uitgeholde boomstammen. Onze gids is tevens ook de polor en hij staat dus continu achter op de mokoro met een stok het bootje voort te duwen en in ballans te houden. In het begin is het even lastig om niet zelf tegen te hangen want dan gaat het juist mis. Het beste idee is om maar gewoon op de gids te vertrouwen.

Het eerste half uur zijn er nog andere bootjes om ons heen maar al snel zijn deze uit het zicht verdwenen. Wat er overblijft is rust in de meest letterlijke zin van het woord. De enigste geluiden die we horen zijn de boot die door het water glijd en de stok van de gids die ons vooruit brengt. Op de achtergrond horen we slechts het geluid van vogels en af en toe een vis of kikker die voor ons het water in springt. We varen door brede kanalen maar ook door smalle met riet begroeide kanaaltjes. Onderweg zien we diverse vogels, een krokodil, allerlei antilope soorten en nijlpaarden!

De nijlpaarden maken met veel geluid kenbaar dat onze aanwezigheid niet op prijs word gesteld en onze gids vaart er dan ook snel met een boogje omheen. De gids praat ook tegen de nijlpaarden en zegt continu ďeasy hyppo, easy hyppoĒ. Ik heb toch enigszins het vermoede dat de nijlpaarden hier geen enkele boodschap aan hadden. We leggen aan op een eiland in de delta en maken daar een korte wandeling in de hoop iets van de big 5 te spotten. Het gebied waar we lopen is immens groot maar we zien tot zover we kunnen kijken op wat vogels na geen wilde dieren. We lopen terug naar de boot waar we in de schaduw het lunch pakket opeten dat we meegekregen hadden. Een prima samengesteld menu waar we de dag goed mee door komen. Onze gids blijkt zelf helemaal niks bij te hebben en is maar wat als wij ons eten met hem delen. Na een half uurtje rusten vertrekken we weer voor de terug weg.

Inmiddels is het heel erg warm geworden maar dat maakt ons niet uit. We hebben ons goed ingesmeerd en de hoedjes beschermen ons toch enigszins tegen de zon. We varen nagenoeg dezelfde route terug en zien nog een mooie witte kikker op takje zitten. Bij het polor station terug gekomen moeten we nog even wachten op de jeep. We bedanken onze gids en worden dan weer netjes terug gebracht naar de old bridge backpackers. Wij staan nog netjes te wachten als de man bij de receptie ons vraagt of hij ons nog ergens mee kan helpen. Ja we moeten nog betalen... de man kijkt ons verbaasd aan en is ineens heel blij dat we waren blijven staan. Hij was het gewoon helemaal vergeten, maar goed dat wij van die eerlijke Nederlanders zijn.

We zijn weer gaan eten bij "Thamalakane river lodge" waar we gister ook al geweest waren. Dit keer een onbewolkte zonsondergang maar helaas was de zon al achter de horizon toen we aankwamen. De kleuren pracht was wel weer schitterend! We hebben dit keer een pizza gekozen maar die behoren blijkbaar niet tot de specialiteit hier. Doordat het hier vroeg donker is leef je toch een ander ritme. We gaan zodra het licht word op pad en dus gaan we gewoon eerder naar bed. Zo houden we toch nog genoeg tijd over om overal van te genieten.

Overnachting : Discovery bed and breakfast, Maun (Botswana)