AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
     2015   // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 // DAG 24 //

Reisverslag Afrika 2015   //   Botswana   //  Dag  3  //  Tomburke  ->  Maun

Crossing the Kalahari :

Omdat we een lange reis voor de boeg hadden ging vandaag al om kwart over 5 onze wekker. Het restaurant van onze accomodatie ging pas om 7 uur open en dus moesten we zonder ontbijt de weg op richting de grens met Botswana. Vijf minuten nadat we wegreden stonden we al bij de Zuid-Afrikaanse douane om het land te verlaten. Tussen de zuid-afrikaanse en Botswaanse douane posten ligt een paar honderd meter niemandland. Hier passeren we een smalle brug over de rivier die de daadwerkelijke grens is. De rivier ligt er prachtig bij met nevel en oude bomen. Omdat we tussen 2 douane posten in rijden besluiten we maar niet te stoppen.

Aan de andere kant van de rivier gaat het bij de Botswaneese douane post ook allemaal erg voorspoedig. Voor 7 uur rijden we dan ook al Botswana binnen en zijn we weer een stempel in ons paspoort rijker. Bij het eerste tankstation kopen we brood en dus is het ontbijt ook geregeld. We beginnen dan aan een hele lange rit richting Maun. We rijden via Palapaye naar Serowe en vandaar uit draaien we de kalahari woestijn op.

Het ziet er allemaal heel anders uit dan we ons voorgesteld hadden bij een woestijn. Het is heel erg groen en er lopen erg veel ezels, koeien en geiten langs de weg. De weg zelf is erg goed en er rijd niet heel veel verkeer waardoor we lekker door kunnen rijden. Af en toe komen we een afgedankte auto tegen die tot op de laatste bout toe verroest is. Als we het plaatsje Lethakane voorbij zijn worden de bomen en struiken minder en lager en soms ontstaan er grote open vlaktes. Het zand word over de open vlaktes geblazen alsof en een zandstorm heerst. Toch hebben we geen enkel moment echt het gevoel gehad dat we door een woestijn reden. De tempratuur was ook nog eens niet extreem (31 graden) waardoor het eigenlijk gewoon lekker aanvoelde. We tanken nog bij een super basic tankstation. De pomp is aangelegd op een stuk zandvlakte en het zand waaid dan ook continu over het terrein.

Rond 3 uur 's middags berijken we eindelijk Maun waar we de komende 2 nachten zullen verblijven. De lodge is van nederlande eigenaren en we worden zeer vriendelijk ontvangen. Ze regelen voor ons een mokoro dagtocht voor morgen (soort kano met chauffeur) en een vliegtuig vlucht over de delta voor overmorgen. Ook adviseren ze ons een restaurant om te eten. Als we aankomen vallen onze monden blijna open. We hebben een schitterent uitzicht over een rivier, de delta in de achtergrond en een prachtige ondergaande zon. We krijgen een tafel op een houten vlonder die helemaal vooraan ligt en zo kunnen we tijdens het eten genieten van de schitterende zonsondergang. Dit is misschien wel de mooiste plek waar we ik ooit gegeten heb.

Morgen moeten we al om half acht weg voor onze Mokoro dag tocht en dus liggen we weer redelijk vroeg in bed. Slapen zal nog een flinke uitdaging worden, we horen continu tientallen honden huilen alsof ze een groep wolven zijn. Hopelijk gaat dit straks ophouden en kunnen we morgen fris beginnen aan de Mokoro tocht.

Overnachting : Discovery bed and breakfast, Maun (Botswana)