AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
     2015   // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 // DAG 24 //

Reisverslag Afrika 2015   //   Zuid-Afrika   //  Dag  23  &  24  //  Kaapstad  ->  Amsterdam

The long way home :

Aan al het goede komt een eind en zo dus ook aan onze reis door Afrika. We worden voor de laatste keer wakker op dit prachtige continent en beginnen na het ontbijt dan ook met het inpakken van onze koffers. We hebben nog tot vanavond voor ons vliegtuig gaat en dus rijden we naar Stellenbosch waar Suzanne Wijn wil proeven bij één van de vele wijnhuizen. We kiezen uiteindelijk voor Welmoet omdat deze wijn ook in Nederland te krijgen is. De proeverij vind plaats in een prachtige ruimte en wij nemen plaats bij de openhaard.

Normaal gesproken mag je slecht 5 wijnen proeven voor 30 rand maar omdat wij uit het buitenland komen mogen we er iets meer. Uiteindelijk drinkt Suzanne bijna 10 verschillende wijnen en dat zonder de wijn uit te spugen! Omdat we 2 flessen wijn kopen hoeven we ook nog eens geen geld te betalen voor het proeven. De flessen worden netjes verpakt zodat ze hopelijk heel blijven in de koffers in het vliegtuig.

We rijden verder naar het centrum van Stellenbosch en stoppen uiteindelijk voor “oom sammie ze winkel”. Een erg grappig winkeltje waar ze werkelijk van alles verkopen. Het is ook mogelijk om spullen te verkopen en daardoor lijkt het wel op een soort pandjeshuis. Naast de winkel zit een klein restaurantje waar we heerlijke wraps eten. Ook verkopen ze er allerlei lekkere zoetigheden als noga en Merengue. Buiten checken we nog even de wielophanging van onze auto omdat deze sinds het verlaten van Namibië steeds meer knoep geluiden begint te maken. Ik zie echter niks raars maar het me er niet minder ongerust op. We besluiten dan ook om terug te rijden naar Kaapstad en de auto zon min mogelijk te gebruiken.

Als we terug komen mogen we ons bij het hotel nog even opfrissen voordat we nog één keer naar de waterfront gaan. ’s Ochtends hadden we het er nog over dat we helemaal geen Boboti gegeten hebben maar nu staan we ineens voor een Zuid Afrikaans restaurant genaamd Karibu. Het eten is echt heerlijk en de ober bracht het ook nog eens allemaal binnen een uur zoals we gevraagd hadden ivm onze vertrektijd richting het vliegveld. We werden wel een beetje misselijk van de blanke managers in het restaurant. Er heerste een overduidelijk apartheid gevoel en de donkere bediening mocht zelf niet met ons afreken. Na het eten zijn we vertrokken naar het vliegveld waar we zonder problemen onze auto konden inleveren. We hebben maar niks gezegd over de vreemde geluiden.

We hangen nog een paar laatste uurtjes rond in de terminal voordat we uiteindelijk echt het vliegtuig in moeten. Ooit las ik een boek van Lex Harding genaamd “de reis van mijn leven”, hierin schrijft hij over zijn reis dwars door Afrika. Hij reist met zijn 2 zoons van het noordelijkste puntje in Egypte tot het Zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika. Een verhaal vol avontuur dat misschien wel mijn grootste inspiratie was voor deze reis. En net als het boek werd ook dit de reis van mijn leven (tot nu toe)! Een fantastische road trip van 6800 km door 4 landen en 12 nationaal parken. Onderweg naar huis kan ik eigenlijk maar aan één ding denken, hopelijk zie ik dit prachtige continent ooit nog eens terug!