AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
     2015   // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 // DAG 24 //

Reisverslag Afrika 2015   //   Zuid-Afrika   //  Dag  22  //  Kaapstad

We beginnen de dag weer met een uitstekend ontbijt in ons hotel! We zijn nog steeds verbaasd over de kwaliteit van het restaurant en hotel en dat voor de prijs die wij betaald hebben. Als we vanuit het restaurant naar buiten kijken valt ons meteen één ding op, het is schitterend weer! En als het mooi weer is in Kaapstad heb je als toerist maar 1 keuze, zo snel mogelijk naar de Tafelberg!

Wij rijden dan ook naar de Tafelberg die prima aangegeven is op alle borden. Kaapstad is één van de makkelijkste steden waar ik ooit auto gereden heb. Er hangt ook een hele easy going sfeer en nergens dringen mensen zich echt op. Als we de weg naar het kabelbaan station indraaien staan er al meteen overal auto’s en de bijbehorende parkeer wachten. Al de parkeer hulpjes proberen ons naar een lege plek te sturen maar wij besluiten door te rijden. We hebben geen zin om de berg op te lopen en dus willen we eerst het kabelbaan station voorbij rijden. Eenmaal daar blijkt dat er meer dan genoeg plek is en parkeren dus praktisch voor de deur. Maar goed dat we niet naar de parkeer hulpjes geluisterd hadden want die wilde blijkbaar gewoon geld verdienen.

Er kunnen ongeveer 60 man in de gondels van de kabelbaan en dus is de toch wel redelijk lange rij snel opgelost. De rit naar boven is prachtig en doordat de gondel ronddraait mis je niks van het uitzicht. We verbazen ons wel als we binnen ene paar minuten boven op de berg staan. In 2008 zijn we ook naar de Tafelberg geweest maar hebben toen een hike naar de top gemaakt omdat de kabelbaan gesloten was. Wat ons toen uren koste deden we nu in een paar minuten. Toch was de ervaring uit 2008 er één om nooit te vergeten en lopend krijg je toch wel iets meer waardering voor de berg dan op deze manier.

Het uitzicht boven is prachtig en door het heldere weer kunnen we erg ver kijken. We zien cape point, robben eiland en de hottentots holland mountain makkelijk liggen. Rond het kabelbaan station is het nog behoorlijk druk mat toeristen maar als we een paar minuten van het station weg lopen keert de rust terug op de berg. We zien zelf een prachtige sunbird die ik van redelijk dichtbij op de foto krijg. Na ongeveer een uur op de top nemen we de kabelbaan weer terug naar beneden. We rijden door het centrum van Kaapstad richting de snelweg. Vanaf hier rijden we richting Blauberg strand. Het is ongeveer 30 minuten rijden van de V & A waterfront maar absoluut de moeite waard als je Kaapstad bezoekt. Het uizicht op de Tafelberg vanaf het strand is er echt één om niet te missen. Als wij hier zijn is het onbewolkt en dus ligt de berg er prachtig bij. Ook de golven en het strand op de voorgrond maken het een onvergetelijke plek.

We rijden terug naar de waterfront en besluiten wat te gaan winkelen in het centrum. Er zitten erg veel leuke winkels en we maken de middag dan ook makkelijk vol. ’S Avonds besluiten we om weer te eten bij Melonchino’s. Wederom hebben we een heerlijke avond en omdat we voor 19.00 besteld hadden kreggen we de pizza’s en cocktail ook nog eens voor de halve prijs! We gaan redelijk vroeg terug naar het hotel om te gaan slapen. Morgen verlaten we Afrika helaas alweer en staat er een lange reisdag op ons te wachten.

Overnachting : Queen victoria hotel, Kaapstad (Zuid-Afrika)