AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
     2015   // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 // DAG 24 //

Reisverslag Afrika 2015   //   Zuid-Afrika   //  Dag  20  //  Ais ais  ->  Kaapstad

Cadeautje :

Vanochtend vroeg vertrekken we uit ais ais richting de Zuid-Afrikaanse grens. Na ongeveer 70 kilometer komt er na dagen van slechte gravel wegen dan eindelijk een einde aan het gerammel en getril. De Nissan heeft het op een lekke band na uitstekend gedaan al heb ik wel het idee dat er wat dingen gecontroleerd moeten worden aan de onderzijde. We draaien de lange asfalt weg op die als een streep dwars door het landschap snijd. Suus vraagt op een gegeven moment hoever ik denk dat een bepaalt punt weg is. Ik schat toch wel een km of 8 maar als we het punt bereiken blijkt het 13 kilometer te zijn. Waar kan je in Nederland nou 13 kilometer weg afkijken zonder iets erop te zien?

Het is vanaf het moment de we de asfalt weg opdraaien nog ongeveer een uurtje rijden naar de grenspost. Opvallend genoeg was dit de lastige grensovergang van deze reis. Alles was onduidelijk aangegeven en de mensen waren niet echt vriendelijk. Ook moest ik bij het ingaan van Zuid-Afrika alle koffers openmaken waar een blik door het raampje bij de vorige posten al genoeg was. Ik moest de douanier nog even uitleggen wat een batterij grip voor de camera precies was want hij dacht dat het een wapen was.

Na een half uur rijden we de grens over en moeten we ook de klok weer verzetten, in NamibiŽ is het een uur vroeger dan in Zuid-Afrika en Botswana en dus verliezen we een uur van onze dag. We rijden heel lang op dezelfde weg en onderweg hebben we het er over hoeveel zin we hebben in Kaapstad. Eigenlijk hebben we helemaal geen zin om nog een nacht ergens anders te overnachten maar goh wat hebben we nu al zin in morgen.

Als we getankt hebben en nog maar 70 kilometer moeten tot Clanwiliam komt Kaapstad weer ter sprake. Het is nog 300 kilometer rijden vanaf dit punt en eigenlijk besluiten we om onszelf een leuk 1 jarig huwelijks cadeau te geven. Suus pakt de telefoon en belt ons hotel in Kaapstad, ze word een paar keer doorverbonden maar uiteindelijk krijgen we te horen dat er nog plek vrij is voor een extra nacht!

We kijken op de klok en we hebben nog ongeveer 3 uur daglicht en dus moeten we het voor het donker kunnen halen. We bevestigen dat we eraan komen en rijden dus Clanwiliam voorbij richting Kaapstad! Je zult natuurlijk altijd zien dat je vlak na zo'n beslissing ineens in een 50 km lange weg werkzaamheden zone terecht komt. We verliezen behoorlijk wat tijd en we gaan het onmogelijk redden om in het licht aan te komen.

Als we nog 100 kilometer moeten tot Kaapstad zien we aan de horizon ineens een bekende vorm, de Tafelberg! 100 kilometer ver weg kunnen we Kaapstad al zien liggen en we hebben dus een lekker eikpunt voor hoever we nog moeten. Als we nog ongeveer 50 kilometer moeten gaat de zon echt onder en we zijn eigenlijk blij dat we in schemer / donker rijden. De Tafelberg en de lucht zijn schitterend gekleurd en er hangt een soort nevel overal om de stad. Hoe dichterbij we komen des te mooier het schouwspel word.

Als we nog 20 kilometer is het licht echt weg en het laatste deel leggen we dus in het donker af. De borden zijn echter duidelijk en de weg goed begaanbaar. Zonder enig probleem en zonder verkeert te rijden komen we aan bij ons hotel dat op de Victoria en Alfred Waterfrond ligt. We hebben meer dan 10 uur bijna non stop gereden maar het is het voor ons allemaal waard! Aan de telefoon had Suus al iets opgevangen over een upgrade en aan de receptie krijgen we dat dan ook bevestigd.

we zijn niet alleen geŁpgrade van kamer maar zelfs qua hotel! We mogen naar een 5 sterren hotel van dezelfde keten aan de overkant van de straat. De man van de valet service rijd ons in onze eigen auto naar de parkeerplaats van het andere hotel en we worden ontvangen alsof we een paar sterren zijn. Omdat het vanochtend 30 graden was loop ik nog in korte broek en T-shirt en voel me daardoor toch enigszins ongemakkelijk als ik het luxe hotel binnen wandel.

Het hotel is werkelijk schitterend en het ademt gewoon luxe en stijl uit. Als we zijn omgekleed lopen we de Victoria en Alfred waterfront op en gaan rechtstreeks op ons doel af : Meloncino's restaurant! Hier hebben we bij ons eerste bezoek aan Zuid-Afrika gegeten en dat was toen zo goed dat we het er nu nog over hebben. Een beetje huiverig gaan we toch wel naar binnen want stel dat het nu ineens tegenvalt... Nou het was wederom weer perfect voor elkaar! Een uitstekend restaurant met een chocolade soufflť als toetje waarvan het water werkelijk uit je mond loopt.

Als we terug komen in ons hotel wacht ons een aangename verrassing. Op onze nachtkastjes zijn 2 gebakjes en een fles water geplaatst. Dat is nog eens een 5 sterren treatment!

Kortom wij zijn helemaal happy met onze plek in Kaapstad. Na 6800 geweldig kilometers door 4 landen hebben we het eind punt van onze reis bereikt. We gaan nog wel wat dingen doen maar we kunnen lekker uitslapen en hoeven niet meer met onze koffers te sjouwen. En morgen gaan we er een heerlijke dag van maken samen!

Overnachting : Queen victoria hotel, Kaapstad (Zuid-Afrika)