AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
     2015   // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 // DAG 24 //

Reisverslag Afrika 2015   //   Zuid-Afrika   //  Dag  1  &   2  //  Amsterdam  ->  Parijs  ->  Johannesburg  ->  Tomburke

Meters maken :

Rond 16.00 vertrokken we vrijdag middag samen met Willie en Marja richting schiphol. Nadat we onze bagage via de nieuwe zelf service methode ingeleverd hadden zijn we nog wat gaan eten. We hebben afscheid genomen van mijn ouders en zijn naar de gate gegaan. We konden al snel boarden en gelukkig hadden we een vriendelijk purser. Eigenlijk zaten we op de eerste vlucht naar Parijs niet naast elkaar maar hij had het snel geregeld!

De eerste vlucht was erg snel voorbij en wij waren maar wat blij dat er geen vertraging was. We hadden slecht 1 uur en 45 minuten overstaptijd in Parijs en dat scheen erg aan de krappe kant te zijn. Dat bleek dus een broodje aap verhaal te zijn! Binnen 10 minuten lopen stonden we al bij de gate van ons volgende vliegtuig en dus moesten we nog een half uur wachten tot het boarden begon. Ons volgende toestel is de Airbus A380 en dat is echt een geweldig toestel. Pijn aan de oren met stijgen en landen? Niet in dit toestel! turbulentie? Amper merkbaar! Deze vlucht verliep dan ook zonder enig probleem en kwam zelfs te vroeg aan in Johannesburg! Enigste nadeel was dat we allebei amper geslapen hebben, maar dit was deels ook te wijten aan het uitgebreide film aanbod aan boord!

Op het vliegveld hebben we toch nog even wat Botswaanse Pulas gehaald bij de bank. De koers was niet al te best maar het is wel lekker om wat geld om zak te hebben morgen. Hierna zijn we naar de autoverhuur balie gegaan waar alle formaliteiten ook erg snel afgewikkeld waren. We hadden een auto met cruise controle gereserveerd maar dit bleek onze auto niet te hebben. Helaas hadden ze ook geen ander model meer dat het wel had en dus was upgraden ook niet mogelijk.

En toen mochten we eindelijk naar onze auto voor de komende 3 weken, en wat voor een auto! Een schitterende bijna gloednieuwe Nissan Quasqai met 5000 km op de teller! Er bleek wel een klein deukje in de auto te zitten dat niet op de formulieren vermeld stond, maar dit was gelukkig snel aangepast. Na wat passen en meten met de koffers konden we dan eindelijk vertrekken.

We rijden de snelweg op richting Pretoria en Mokopane. Heerlijk op de cruise controle... cruis controle? Owja die zat er stiekem toch op! Maar goed dat we geen upgrade gedaan hebben. Er bleek ineens ook een USB aansluiting in de auto te zitten voor muziek, helaas hadden we geen USB stick meegenomen omdat ze vooraf al zeiden dat dit er niet in zat.

Het is erg rustig op de weg en dankzij de E-tec chip op de voorruit vliegen we langs de tolpoortjes op. Bij Mokopane verlaten we de snelweg voor de N11 richting de grens met Botswana. We stoppen even bij een tankstation waar we maar gelijk 20 liter water inslaan voor het geval we morgen ergens in de woestijn stranden en rijden dan verder over een lange drukke weg. Er is best veel verkeer en er lopen erg veel dieren langs de weg zoals ezels, koeien en geiten. We rijden dwars door allerlei wild parken heen en door de hekken langs de weg doen we dan ook onze eerste wildlife spots!

De zebra's, struisvogels, impalas, gnoes, kudus, wrattenzwijnen en giraffen kunnen we alvast afkruisen van onze lijst. We moeten ze alleen nog een keer zien voor de foto want met 120 km/u ging dat vrij lastig! Tegen 5 uur komen we dan eindelijk aan bij onze eerste accommodatie. Een erg mooie rustig plek in de middle of nowhere! De huisjes zijn netjes, de bediening is vriendelijk en het eten is lekker, al met al een prima plek om een nachtje te verblijven. De zonsondergang is ook schitterend zoals ik inmiddels wel gewend ben in Afrika. Hopelijk gaan we nog veel van deze geweldige avonden beleven!

Het is nu half 8 en het is al tijd om te gaan slapen, het is een lange dag geweest en morgen hebben we een zeer lange dag voor de boeg en dus willen we zo vroeg mogelijk de grens over die hier nog geen 5 km vandaag ligt. De eerste 2 dagen van onze reis zitten er alweer op. Ongelofelijk hoe snel je jezelf tegenwoordig kunt verplaatsen op de wereld. Gister middag was Suus nog gewoon aan het werk en nu zitten we aan de andere kant van de wereld op 4 uur rijden van het vliegveld.

Overnachting : Big figg inn, Tomburke (Zuid-Afrika)