ZUID-AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
          2013       // DAG 17 // DAG 18 //

Reisverslag Zuid-Afrika & Swaziland 2013   //  Dag  8  //  Hlane royal national park  ->  Skukuza (Kruger national park)

De onweersbui van gister ging nog tot diep in de nacht door en dus hebben we niet heel erg veel geslapen. Als we ís ochtends wakker worden is het echter wel droog en broeierig. Na wat overleg besluiten we om geen game drive meer te doen in dit park. Onze Swaziland trip is een kleine mislukking geworden en we besluiten om vroeg weg te gaan zodat we meer tijd in het Krugerpark zouden hebben. Vanaf Hlane is het ongeveer anderhalf uur rijden tot de grens overgang met Zuid-Afrika.

Het is hier een stuk slechter geregeld dan toen we Swaziland in kwamen. Er is erg veel volk op de been en grenspost is redelijk primitief te noemen. Ook is de overgang niet geasfalteerd en door de regen van gister is het een smerige bedoeling geworden. Vanaf de grens rijden we in een klein uurtje via Komatipoort naar Crocodile bridge rest camp. Dit is de entree van ons grootste doel deze reis : Kruger national park. Bij de ingang blijken al onze reserveringen te kloppen en in no time rijden we het park binnen.

Eindelijk zijn we dan in het Krugerpark en we hebben niet veel tijd nodig om de teleurstelling van gister te verwerken. We Zien direct een hoop wilde dieren en staan meters van een prachtige Lilac breasted roller. We besluiten de S25 te nemen omdat we over een paar dagen het gebied te noorden zullen bezoeken vanaf Lower Sabie. De S25 is een niet geasfalteerde weg maar het is met onze sedan prima te rijden. Af en toe staan er zeer grote diepe plassen op de weg maar met een beetje aanloop rijden we er dwars doorheen. De weg is schitterend maar we zien niet heel veel dieren.

We zien wel olifanten, buffels, verschillende antilopes en vooral heel veel vogels! Rond de middag komen we aan in Skukuza en hier checken we in voor onze safari tent. Het is allemaal vrij basic maar wat wil je voor 30 euro per nacht! Voor ons geen enkel probleem in elk geval. Als we de auto uitgepakt hebben gaan we wat eten en lopen langs de rivier waar wat olifanten staan te drinken. We besluiten om nog een stukje te rijden en kiezen de weg langs de rivier omdat hier leeuwen gezien zijn. We zien vanalles maar helaas geen leeuwen. Als we terug richting het camp rijden moet we wachten bij de brug omdat er net 100 bavianen oversteken. Dit levert wel geweldig leuk beelden op en vanaf de brug hebben we een mooi uitzicht op de ondergaande zon.

Bij de receptie van het camp boeken we een ochtend game drive voor morgen en gaan dan nog eten bij het camp restaurant. Als we ís avonds voor onze tent zitten horen we van alles kraken bij het hek achter onze tent. Als we gaan kijken staan we ineens oog in oog met een hyena die langs het hek loopt op zoek naar een restje eten.