ZUID-AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
          2013       // DAG 17 // DAG 18 //

Reisverslag Zuid-Afrika & Swaziland 2013   //  Dag  5  //  Hluhluwe-Imfolozi  ->  St. Lucia

Na een nacht vol dieren geluiden gaat de wekker al om 5 uur. Snel even douchen en dan alle koffers inpakken en naar de auto brengen. Al snel blijkt dat wij niet de enigste zijn die al om 6 uur het park in willen. Er staat al een rijtje auto’s bij de slagboom en als 6de auto gaan we het park in. Iedereen lijkt dezelfde richting op te gaan en daarom besluiten wij een andere route te kiezen. Het eerste uur komen we echt helemaal niemand meer tegen.

We kiezen een mooi punt uit en kijken naar de zonsopkomst. Prachtig hoe de lucht knalrood kleurt. We zien een paar bavianen en een witte neushoorn alvorens we bij een grote parkeerplaats komen. Compleet in ons eentje zitten we aan een van de picknick tafels ons ontbijt te eten. Er zitten veel vogels in de bosjes rond de parkeerplaats en we kunnen er prachtige foto’s van maken. Als we na een half uurtje verder rijden komen we bij een uitzicht punt over de rivier. We staan hoog op een heuvel en kijken uit over de rivier. We hebben geluk! Er komt een grote kudde olifanten aan lopen waarvan de helft direct door de rivier oversteekt. De andere helft blijft staan om te drinken en dat levert een fantastisch schouwspel op. Na een kwartier verdwijnt de laatste olifant de bush weer in en rijden we een ervaring rijker weer verder.

Dan zien we na een tijdje heel erg veel auto’s staan op een uitzichtpunt. We parkeren onze auto en lopen naar het punt waar iedereen staat te kijken. Dit moet wel een Lucky day zijn! Er staat aan de linker kant in de rivier bedding een grote kudde van minstens 100 buffels en aan de rechterkant liggen 6 leeuwinnen! Een ranger verteld ons dat er zojuist ook een groep wilddogs rondliep maar die waren net aan de overkant de bush in gegaan. Nu snappen we alle commotie hier! Na een half uur besluiten we verder te rijden richting de uitgang van het park. Vanaf dit punt in het park is het ongeveer een uur rijden naar de uitgang en we zien nog diverse dieren.

Eenmaal bij uitgang nemen we de weg richting st. Lucia dat toch nog ruim anderhalf uur rijden is door al het verkeer. We checken in bij ons hotel en boeken een boottocht voor het eind van de middag. De eigenaresse adviseert ons Shakabarker tours. Deze kleine onderneming heeft een kleine boot en daardoor veel meer persoonlijk contact. Ook kan hij door het formaat van de boot veel dichter bij de kant van het water komen. We rijden nog even naar het strand om naar de Indische oceaan te kijken. Het waait ontzettend hard maar het uitzicht is prachtig. Na een half uur moeten we al terug omdat we zo opgehaald worden voor onze tour.

We worden netjes op het afgesproken tijdstip opgehaald en naar de boot gebracht. De tour is werkelijk fantastisch! We zien veel nijlpaarden en krokodillen maar ook ontzettend veel vogels. We komen super dicht bij een fish eagle en even later spotten we een Giant Kingfisher die net een vis gevangen heeft. Ook zien we kleine krabjes aan het werk in de modder en 2 vechtende krokodillen die net een grote vis gevangen hebben. Als de zon ondergaat zoekt onze gids een mooi plekje bij een groep nijlpaarden en dan worden er sundowners uitgedeeld. We krijgen er een lekkere snack bij en we genieten van een prachtige zonsondergang. De nijlpaarden beginnen wakker te worden. Het stinkt en het gebrul van de Nijlpaarden word steeds heftiger. Als alle andere boten allang weer terug zijn gaan ook wij terug naar de haven.

Terug in het dorp rijden we naar een Pizzaria en nemen een lekkere pizza. Het einde van een geweldige dag met veel hoogte punten. Met name De boot tocht van shakabarker was geweldig, een absolute aanrader voor iedereen die hier naar toe gaat!