ZUID-AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
          2013       // DAG 17 // DAG 18 //

Reisverslag Zuid-Afrika & Swaziland 2013   //  Dag  3  //  Royal natal national park

Midden in de nacht word ik door mijn vader wakker gemaakt. Guido moet je eens komen kijken buiten! Met veel tegenzin kruip ik mijn bed uit en loop naar buiten toe. Daar zie ik mijn vader op een stoel zitten midden in het grasveld voor ons huisje. Moet je eens naar die sterren kijken hier zegt hij. Ik kijk omhoog en inderdaad, de sterren hemel is hier werkelijk schitterend en minuten lang kijken we naar boven. Doordat er bijna nergens lichten aan zijn is het echt een bijzondere ervaring om hier op dit tijdstip te staan. We hebben nog geprobeerd om de sterrenhemel te fotograferen maar dat is niet goed gelukt. Omdat ik nog altijd heel erg moe was van de lange reis gister ben ik na een kwartiertje toch maar weer mijn bed in gekropen.

De volgende ochtend halen vertrekken we richting Royel natal national park. Bij het bezoekers centrum informeren we naar de mooiste routes en we worden op pad gestuurd. Bij de parkeerplaats aan het begin van de trail staat een man die op de auto’s let. We spreken een bedrag af dat hij krijgt als we terug komen en we vertrekken. Het pad is lang, heel erg lang maar o zo mooi! De uitzichten zijn werkelijk prachtig en de rust die we hier ervaren is werkelijk onbeschrijfelijk. Na dik anderhalf uur lopen houd het pad op en komen we in een soort uitgedroogde rivier bedding. Er liggen overal grote rotsblokken en door het midden stroomt een riviertje.

Door de rivierbedding lopen we verder richting het eind van de canyon. Dit gedeelte is wat drukken bezocht en we komen dan ook regelmatig iemand tegen. Als we bijna niet verder kunnen omdat de rivier te breed en diep word stoppen we voor onze lunch. Ik beklim te gammele ladder en van bovenaf heb ik een mooi uitzicht op “devils tooth”, dit is een zeer hoge puntige rots die overal bovenuit steekt. Als ik weer beneden ben besluiten we aan de andere kant van de ladder het pad omhoog te nemen.

Tot de top van dit pad is het ongeveer 15 a 20 minuten extra lopen. Eenmaal boen heb je een schitterend overzicht over de bergen en op de sentinal! Een van ’s werelds hoogste watervallen. Helaas is er op deze tijd van het jaar erg weinig water te stromen en daardoor is de waterval slecht zichtbaar. We raken kijkend naar het uitzicht aan de praat met 2 Engelse vrouwen die als missionarissen blijken te werken. Mijn vader verteld over zijn broer en het ongeluk dat we gister gezien hadden. Hij voelt zich nog steeds niet prettig bij het feit dat hij van mij niet mocht helpen. De twee dames verzekerden mijn vader echter dat dit de enigste juiste keuze was. Hoe moeilijk het ook is maar dit is de harde realiteit in Zuid-Afrika. Als blanke persoon een bus donkere mensen helpen kan op een drama uitlopen. Als wij iets verkeert gedaan zouden hebben dan kon dit meteen aanleiding zijn geweest voor een ruzie.

Met een goed gevoel begonnen we aan de lange terugweg. Mijn vader heeft met wat stenen nog een monumentje voor zijn broer gemaakt in de rivier bedding en na 2 uur lopen kwamen we op de parkeerplaats terug. We betaalde de parkeerwacht en gaven hem ons resterende eten en drinken. Mijn vader was helemaal klaar met zijn wandel schoenen en toen hij ze eindelijk uit had vroeg hij of de parkeerwacht ze wilde hebben. Hij werd dolgelukkig en trok de schoenen meteen aan zodat niemand ze meer af kon pakken. We reden terug naar onze lodge en hebben uitstekend gegeten in het restaurant voordat we gingen slapen.