ZUID-AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
          2013       // DAG 17 // DAG 18 //

Reisverslag Zuid-Afrika & Swaziland 2013   //  Dag  16  //  Graskop  ->  Johannesburg

De wekker staat vandaag extreem vroeg. We hebben vernomen van de eigenaar dat de zon hier vanaf half 6 begint op te komen. We trekken snel wat kleren aan en gaan op het terras van ons huisje zitten wachten. Al snel blijkt dat er meer mensen zijn die hiervoor komen. Bij alle huisjes langs de rand zitten mensen buiten en er komen steeds meer mensen van de achter liggende huisjes naar voor lopen. De zonsopkomst is werkelijk onbeschrijfelijk mooi! Alleen hiervoor moeten je hier een nacht verblijven. De zon komt echt exact in het midden van de canyon omhoog wat echt een spectaculair beeld oplevert.

Als de zon helemaal op is besluiten we om niet meer te gaan slapen. We zijn klaar wakker en dus gaan we alvast ontbijten. Rond 8 uur zitten we uiteindelijk in de auto en rijden we Graskop uit. We rijden eerste over de R532 naar het plaatsje Sabie. Vanaf hier volgen we de R37 die ook wel bekent staat als de “long tom pass”. Dit is één van de hoogste passen in Zuid-Afrika en de uitzichten zijn erg fraai. Halverwege staat een kanon dat als monument dient maar als wij hier langs komen is het erg druk en dus rijden we gewoon door.

De “Long tom pass” eindigt in het plaatsje Lydenburg en hier maken we een stomme fout. We rijden de R36 op richting het zuiden en hier waren we door de eigenaar van onze accommodatie in Graskop voor gewaarschuwd. We wisten dus dat de weg van slechte kwaliteit was, dat de weg echter zo slecht was hadden we nooit gedacht!Bijna 50 kilometer moeten we eigenlijk stapvoets rijden maar uit frustratie geef ik regelmatig veel te veel gas. We vliegen af en toe door diepe potholes achteraf zijn we eigenlijk verbaasd dat de auto het hier niet begeven heeft. De weg rijd ook vol met vrachtverkeer dat overal volgas door de potholes vliegt. Halverwege de weg is het voor één vrachtwagen ook goed mis gegaan en hij ligt langs de weg in de greppel. We zijn dus goed gewaarschuwd om echt rustiger aan te doen.

Vanaf het plaatsje Belfast begint het asfalt weer vertrouwd te worden en durven we wat harder te rijden. Vanaf middelburg begint de super comfortabele 12 snelweg en hierover rijden we in één stuk naar Johannesburg. Ons hotel ligt in de wijk Boksburg op een kleine 10 minuten van het vliegveld. Na het inchecken rijden we naar de east rand mall. Dit is een super groot en modern winkelcentrum waar we wat Afrikaanse cd’s kopen en uit eten gaan. We eten bij een Italiaans restaurant en hier hadden we eigenlijk echt zin in. In het donker rijden we terug naar ons hotel en na een lange dag gaan we vroeg naar bed.