ZUID-AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
          2013       // DAG 17 // DAG 18 //

Reisverslag Zuid-Afrika & Swaziland 2013   //  Dag  10  //  Skukuza  ->  Lower Sabie (kruger national park)

Om 5 uur gaat onze wekker maar op dat moment zijn we allang bezig met het inpakken van onze spullen. Gewend aan het nieuwe ritme zitten we te wachten voordat de poort van Skukuza open gaat. Als de poort open gaat rijden we als 2de auto het park in en na 1 bocht is het meteen raak. Een hyena loopt midden op de weg! Hij ziet er licht gewond uit en oogt bijzonder agressief. We rijden verder en stoppen op de brug waar boven het water een Pied kingfisher aan het vissen is en in de achtergrond de zon opkomt. Een schitterend moment en door de keuze van onze route noordwaarts zijn we de enigste die dit moment meemaken.

De weg blijkt niet bijzonder productief en na een tijdje draaien we de S34 op richting het noorden. We komen een giraf tegen en een grote groep waterbokken met hun jongen. Ze blijven gewoon staan en zijn absoluut niet bang voor ons. Als we verder noordwaarts rijden stuiten we toch op een probleem. De weg is zo beschadigd door de regenval dat hij is afgesloten. We proberen via een zijweg nog naar de H1-3 te rijden maar ook deze wegen zijn allemaal afgesloten. Er zit dus niks anders op dan de hele weg van 20 kilometer terug te rijden.

Eenmaal op de asfalt weg komen we er achter dat we een lekke band hebben en we rijden daarom rustig door naar Tshokwane picknick spot. Hier wisselen we ons wiel en gaan we wat eten. Vanuit een boom duikt een aap op het eten van mijn vader en rent daarna snel de boom in. Voor ons neus ging hij het op zitten eten alsof hij wou zeggen durf nog maar eens een boterham te pakken. We rijden verder maar besluiten om op het asfalt te blijven. We hebben geen reservewiel meer en nog een lekke band zou dus echt een probleem worden. We rijden Zuidwaarts over de H10 en dit blijkt één van de mooiste wegen van onze reis geweest te zijn.

We zien grote groepen zebra’s, giraffen en olifanten en als de weg zijn hoogste punt bereikt hebben we een fantastisch uitzicht over het Krugerpark. Beneden zien we olifanten door het grasland lopen en om ons heen horen en zien we mooie vogels. Zeker een stop waard als je hier langs komt dus. Rond 13.00 arriveren we in Lower sabie waar inchecken. Onze tent ligt niet aan het water maar wel tussen allemaal struiken die vol met vogels zitten. Na de lunch tanken we de auto vol en blijkt de man van het tankstation ook nog eens banden te kunnen repareren. Als hij de band geplakt heeft legt hij hem ook terug op de auto en met het zweet op zijn rug verteld hij dan ook nog eens dat het maar 10 rand kost. Blij als we zijn belonen we de man met 50 rand en hij is op zijn beurt ons weer dankbaar.

We gaan rond 15.30 weer op pad en komen al snel een grote groep auto’s tegen. Overal komen grote camera’s naar buiten en we informeren wat er te zien is. Er ligt een leeuw want ze hebben een staart zien wapperen. Wij zien echter helemaal niks en rijden lekker verder. Wij hebben onze eigen safari manier en dat is niet bij een massa aansluiten om te wachten. Het door rijden blijkt ook een uitstekende beslissing! We zien 2 neushoorns van heel erg dichtbij, een olifant met zeer grote slagtanden diverse mooie vogels en als kers op de taart een Woodland kingfisher! Het kleine vogeltje zit in een struik op 10 meter van de weg en duikte telkens in een voor ons onzichtbaar water poeltje om vis te vangen. Zoals zo vaak deze vakantie zijn we weer als enigste getuigen van dit schouwspel en we amuseren ons dan ook prima. Het begint nu al aardig donker te worden en we rijden terug naar onze tent om deze geweldige dag nog eens na te bespreken.