ZUID-AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
          2013       // DAG 17 // DAG 18 //

Reisverslag Zuid-Afrika & Swaziland 2013   //  Dag  1  &   2  //  Amsterdam  ->  Johannesburg  ->  Bergville

Op 14 april 2013 vertrekken mijn vader en ik om 18.30 op schiphol. We nemen afscheid van onze familie en met name het afscheid van Suzanne is erg moeilijk. De eerste keer dat we zonder elkaar op reis gaan sinds we elkaar kennen blijkt lastig te zijn. De vlucht zelf is ook erg spannend voor mijn vader omdat het voor hem de eerste keer is dat hij in een vliegtuig stapt.

We vliegen vanaf schiphol in iets meer dan een uur naar Frankrurt met Lufthansa. Na 3,5 uur wachten op Frankfurt stappen we in het vliegtuig naar Johannesburg. Dit keer ook voor mij speciaal om ik voor het eerst in een A380 ga vliegen. Ongelofelijk hoe groot dit vliegtuig is en hoe soepel het door de lucht gaat. Nog nooit eerder had ik zo’n rustige vlucht van start tot landing dan met dit vliegtuig. De vlucht duurt bijna 11 uur en na een nacht met weinig slaap komen we dan ook de volgende ochtend om half 9 aan in Johannesburg.

Een heel bijzonder moment als ik met mijn vader voor het eerst voet op Afrikaanse bodem zet. Een reis waar we al zo lang over gesproken hebben is nu werkelijkheid geworden. Na de nodige grens formaliteiten gaan we naar de autohuur balie van Hertz en halen onze auto op. We hebben vooraf al een Chevrolet sedan gereserveerd en alles blijkt prima geregeld. Binnen no time zitten we in de auto en rijden we de parkeerplaats van het vliegveld uit.

Omdat we eigenlijk geen idee hebben waar we het vliegveld uit komen stoppen we even op de uitrit van de garage om de navigatie in te stellen. Meteen komt er echter een politie auto met sirene aan die ons gebaard om door te rijden. Licht geschrokken beginnen we maar te rijden in de hoop dat we de goede kant op gaan. Als de navigatie de weg gevonden heeft blijken we gelukkig toch de goede kant op te rijden!

We zijn ongeveer 2 uur onderweg als we het hebben over hoe alles er hier aan toe gaat, zeer slechte auto’s, matige wegen en geen vangrails. Waarom moet dat in Nederland toch allemaal zo geregeld zijn vragen we ons hardop af. Hier gaat dat ook allemaal goed toch….. Maar dan worden we terug in de realiteit getrokken en zijn we getuigen van iets verschrikkelijks. Een vrachtwagen die voor ons rijd gaat ineens vol in de remmen en zet de vrachtwagen helemaal scheef over de weg. Voor de vrachtwagen zien we een grote stofwolk ontstaan en als de stofwolk optrekt ligt er ineens een taxi busje in de berm. We staan inmiddels stil en we zien allemaal mensen uit het busje kruipen. Wat wij zo tellen komen er zeker 15 mensen uit het busje kruipen en er is duidelijk paniek. Mijn vader wil meteen uitstappen om te helpen maar ik verzeker hem dat wij daar op dit moment niet de juiste personen voor zijn. Er staan veel lokale auto’s om ons heen die allemaal uitstappen om hulp te bieden. Wij besluiten dan ook om de vrachtwagen heen te rijden en ons weg te vervolgen. Eenmaal om de vrachtwagen zien we de ernst van de situatie pas echt. Op de weg liggen een aantal mensen en wat wij kunnen inschatten zijn er sowieso 2 mensen die het nooit overleeft konden hebben. Het lijkt erop dat het busje ons tegemoet reed maar een klapband gekregen heeft. Hierdoor is het busje over de kop gevlogen en zijn er diverse mensen uit de bus geslingerd. Inmiddels tellen we zeker 20 mensen die in het busje gezeten moeten hebben en dat is echt veel en veel teveel geweest.

Als we verder rijden zijn we toch wel erg blij dat we in Nederland alles zo goed geregeld hebben. De sfeer is toch wel sterk bedrukt en als we niet stil zijn hebben we het over wat we zojuist gezien hebben. We rijden inmiddels in de buurt van Harrismith en verlaten hier de snelweg voor de R74. Deze weg volgen we tot aan het plaatsje Langkloof maar dit was een heel slechte keuze. De weg is onbeschrijfelijk slecht! We kunnen hooguit 10 a 15 km per uur rijden voor zeker 30km en dat frustreert ons na zon lange reisdag enorm. Later horen we dat de weg ooit opgebroken is voor nieuw asfalt maar toen ze de oude weg gesloopt hadden bleek het geld op te zijn. Het is nu dan ook meer een rotspad waar maar 1 auto tegelijk over kan. Als er iemand van de andere kant komt moest 1 iemand stoppen om het mogelijk te maken.

Vanaf Langkloof is het nog een klein stukje naar Hlalanathi resort en als we het terrein omrijden worden we gek van enthousiasme. Eindelijk op onze bestemming, en wat voor een bestemming! Een prachtig resort dat een ongekend mooi uitzicht heeft met op de achtergrond de hoge bergen van Royal natal national park.

We krijgen de sleutel van ons huisje maar al snel blijkt er slechts een 2 persoonsbed te zijn. We willen toch wel erg graag allebei een eigen bed en vragen bij de receptie of dit mogelijk is. De vrouw is super vriendelijk en zegt dat ze een beter huisje voor ons heeft. Een aangezien er bijna niemand verblijft op het moment hoeven we ook niks bij te betalen. We krijgen een schitterende bungalow met keuken, 2 grote slaapkamers en allebei een eigen badkamer! Maar het allermooist is toch wel de locatie, we kijken zo over het dal uit op de Drakensbergen. Dit is verreweg het mooiste huisje van de hele lodge!

Nadat we gegeten hebben in het uitstekende restaurant besluiten we dat het tijd is om te gaan slapen. Een lange dag met veel emoties en mooie en minder mooie ervaringen is ten einde. De eerste dag van een geweldige vakantie zit er op.