ZUID-AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
          2009        // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 // DAG 24 // DAG 25 //

Zuid-Afrika 2009     //     Dag 7     //     Oudtshoorn

Vandaag rijden we na een uitstekend ontbijt richting de Cango Caves. De grotten liggen op ongeveer 15 minuten rijden van onze lodge net voorbij de afslag naar de Swartberg pass waar we later op de dag heen gaan. In de Cango Caves grotten heb je de keuze uit 2 tours. De standaard tour die ongeveer een uur duurt en de Adventure tour die 1,5 uur duurt. Aan de adventure tour zitten veel regels met betrekking tot je lengte en gewicht. Je moet jezelf door zeer smalle gangen slepen van soms 20cm hoog bij 40 cm breed. En dat een meter diep. Aangezien wij allebei vrij groot zijn leek dit voor ons niet geschikt en besloten we gewoon de standaard tour te doen. Je word door een gids rondgeleid door de ontzettend grote kamers van deze grotten. Overal hoor je nog water druppelen en het is erg indrukwekkend als de gids de lampen voor een halve minuut allemaal uit zet. Ongelooflijk hoe donker het is wanneer er slechts 1 kaarsje brand. Ook de zogenaamde trommel kamer is erg grappig aangezien je daar kan trommelen op de rotsen. Na ongeveer een uur was de tour afgelopen en zijn we de auto in gestapt richting de Swartberg pass.

De Swartberg pass is een weg van 27km lang en loopt van Oudtshoorn naar Prince albert. Met een top van 1583m boven zee niveau is dit één van de hoogste passen in Zuid-Afrika. De weg is volledig van graffel en dus niet geschikt wanneer het geregend heeft. Als het droog is kan je er zoals wij gedaan hebben gewoon met een personen auto overheen rijden. Tijdens onze rit omhoog hadden we op meerder plekken prachtige uitzicht punten. Ook lagen er legio grote rotsen waar je mooie foto's op kon maken. Eenmaal op het hoogste punt van de pass heb je een prachtig uitzicht op het dal in het zuiden en de grote kloof in het noorden. Aan de andere kant van de berg loopt de weg alleen nog maar omlaag. Tussen de hoge root kleurige rotsen slingert de weg langs steile afgronden naar beneden. Op sommige punten loopt het water van de stroompjes over het graffel heen wat nog maar eens extra benadrukt dat de weg bij regen echt niet geschikt is voor normale auto's. Na ongeveer een uurtje rijden over de pass waren we in Prince Albert.

Na een stop voor benzine in Prince Albert zijn we over de R407 richting Klaarstroom gereden. Onderweg kwamen we nog een aantal groepen Bavianen tegen waarvan sommige zelfs kleine Baviaantjes op hun buik of rug hadden. Erg grappig om te zien maar helaas waren de dieren hier heel schuw en zodra de auto stopte sprongen ze aan alle kanten de bosjes in. Vanuit Klaarstroom zijn we de Meiringspoort ingereden. Dit is een grote kloof met aan beide kanten hoge rood kleurige rotsen. Er zijn overal stop plaatsen met wc's en braai mogelijkheden. De weg hier is in tegenstelling tot de Swartberg pass van Asfalt en is in uitstekende staat. Halverwege de kloof zijn we gestopt bij Waterval "De rust". Vanaf de parkeer plaats, waar ook een soort mini museum was ingericht liep een pad omhoog de berg op. Het pad is goed beloopbaar alleen begonnen bij ons de spieren van de Tafelberg wandeling weer op te spelen. Na ongeveer 5 - 10 minuten lopen kom je aan bij de prachtige waterval. Je kunt helemaal door naar boven lopen waardoor je echt bijna onder het vallende water kan staan. Het water is kristal helder en nodigt uit voor een frisse duik (of dit mag is de vraag). Helaas hadden wij geen zwemspullen en dus zijn we verder gereden. Onderweg in de kloof zagen we nog een paar Blauwe duikers langs de weg. Dit is de kleinste Antilope soort met mannetjes van maximaal 30 cm hoog. Toen we stopten gingen ze er helaas als een speer vandoor. Eenmaal uit de kloof loopt de weg langs ontelbaar veel struisvogel boerderijen terug naar Oudtshoorn.

Op weg terug naar de lodge kwamen we langs de Cango Wildlife Range. Omdat het pas 2 uur was besloten we er heen te gaan. De entree was maar een paar euro incl. rondleiding. We moesten even wachten tot de rondleiding begon en dus konden we ondertussen de kleine dieren alvast bekijken. Er zaten wat krokodillen, schilpadden, stokstaartjes, een huis vol slangen, een grote kooi vogel en er zat een groepje kangoeroes. Toen de tour begon gingen we door een soort oude tempel waar we allerlei verschillende dieren zagen. Halverwege de tempel zagen nog een 2 meiden die een krokodillen encounter deden. Ze zaten in een kooi die naast de krokodillen in het water kwam. Helaas deden de krokodillen niks anders dan slapen. Aan het eind van de tour liepen we door "cheeta land". Hier zitten alle grote katachtige uit het park. Cheeta’s, Leeuwen en zelfs de in het wild uitgestorven Bengaalse tijgers en Witte Leeuwen waren er te vinden. Aan het eind van de tour hoorden we wat er een encounter was met 9 weken oude cheeta’s voor nog geen 13 euro! Wij natuurlijk gelijk geboekt en het was echt geweldig. We mochten in de kooi en konden alle 3 de Cheeta’s aanraken. Bij Suzanne kwam er zelfs één op schoot zitten. We mochten ruim 15 minuten in de kooi en terwijl wij met de Cheeta’s speelden

In een boekje hadden we gelezen over Jemima's restaurant. Dit restaurant was al meerdere keren tot 1 van de 10 beste restaurants in Zuid-Afrika uitgeroepen en dat leek ons wel wat. Het eten en de service hier waren inderdaad van hoge kwaliteit en dus erg lekker. Echter lag de prijs hier wel ver boven gemiddeld. We waren ongeveer 30 per persoon kwijt voor een 3 gangen menu incl. drankjes. Maar eerlijk is eerlijk de prijs kwaliteit verhouding was ondanks dat nog dik in orde. Na het eten zijn we voor het eerst in het donker op weg gegaan en dit ging allemaal prima.