ZUID-AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
          2009        // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 // DAG 24 // DAG 25 //

Zuid-Afrika 2009     //     Dag 4     //     Robbeneiland -> Stellenbosch

Vandaag moesten we voor het eerst de koffers pakken tijdens onze rondreis. We moesten redelijk vroeg opstaan omdat we een tour naar Robbeneiland geboekt hebben. We hadden de tickets al geboekt via internet en dat was maar goed ook. Het was ontzettend druk en dat voor de eerste boot van de dag! De boot vertrekt vanuit de Nelson Mandela gateway to Robbeneiland. Tijdens het wachten kan je hier binnen al door een museum lopen met veel informatie, fotos en verhalen over Robben eiland. De zee was erg kalm door het mooie weer en dat maakte de overtocht toch lekker ontspannen. Onderweg heb je prachtig uitzicht op de Tafelberg en Kaapstad dus op het dak zitten is zeker de moeite waard. Je kan ook veel pinguïns en af en toe een zeehond zien zwemmen.

Na ongeveer 35 minuten waren we op het eiland waar we gelijk in één van de bussen stapten voor een rondrit. In de bus zat een gids die zijn verhaal echt geweldig bracht. Hij vroeg aan alle toeristen waar ze vandaan kwamen. Elk land dat genoemd werd had zo zijn invloed gehad op Robben eiland wat de tour extra persoonlijk maakte. Het verhaal werd grappig maar toch serieus gebracht. Je komt tijdens de rondrit langs sportvelden, accommodaties van bewaking, Afgelegen isoleer cellen, de mijn waar de gevangenen werkten en we mochten uitstappen bij een prachtig uitzicht op Kaapstad en de Tafelberg. Bij ons in de groep zat overigens ook de minister van onderwijs uit Sudaan. De man werd door de gids uitvoerig welkom geheten en met excellentie aangesproken. Vermoedelijk deed onze gids daarom ook net wat extra zijn best. Na een uur rond rijden kwamen we terug bij de gevangenis waar we door een ex politiek gevangene werden opgewacht voor een rondleiding.

Binnen in de Gevangenis vertelde deze gids ons over de ongelijke behandeling van de gevangenen. Zwarte, Indiërs en kleurlingen werden allemaal anders behandeld. Zwarten kregen bijvoorbeeld geen bedden maar stukken stof om op de slapen en ook tijdens het eten kregen zij aanzienlijk minder dan de andere gevangenen. We kregen ook te horen hoe post van gevangenen werd aangepast door de bewakers. Gevangenen kregen dan een hele andere brief dan dat er eigenlijk verstuurd was. Ook mochten we een kijkje nemen in de cel waar Nelson Mandela gezeten had. Ongelofelijk om te zien hoe weinig deze mensen kregen. Er lag slechts een stoffen dekentje als bed, er stond een bak als toilet en er was een klein tafeltje voor aan te eten en dat was het. Na 2,5 uur op het eiland moesten we weer terug naar onze boot. Op de terug weg was het water veel wilder en de boot maakte soms harde klappen op het water. Na 40 minuten waren we weer op de V&A waterfront. Op de kade lagen nog een paar Zeeleeuwen die erg om aandacht lagen te vragen.

We besloten afscheid te nemen van het geweldige Kaapstad en zijn naar Paarl gereden. Onderweg kwamen we natuurlijk veel Wijnhuizen tegen maar de weg was niet bijzonder. Eenmaal in Paarl was er ook echt niks te doen. We besloten maar door te rijden naar Stellenbosch waar net als in Paarl weinig te doen bleek. Veel restaurants waren gesloten en het leek bijna uitgestorven in de straten. We zijn wijn wezen proeven bij Dornier op ongeveer 15 minuten van Stellenbosch. We hebben een stuk of 5 wijnen geprobeerd voordat we besloten maar 2 flessen te kopen.

Na wat winkel zijn we gaan eten bij restaurant d' ouwe werf in stellebosch. Het was één van de weinige restaurants geopende restaurants. Het eten was echt bijzonder goed en heel goedkoop. Na het eten zijn we naar ons bed gegaan. Het was een kleine maar nette B&B net buiten het centrum van Stellenbosch.