ZUID-AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
          2009        // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 // DAG 24 // DAG 25 //

Zuid-Afrika 2009     //     Dag 3     //     Kaapstad

Vandaag werden we na het ontbijt opgehaald door Margaret Curran voor een Wandeling naar de top van de Tafelberg. Omdat we er thuis al achterkwamen dat de kabelbaan naar de top van de Tafelberg gesloten was voor onderhoud op de dagen dat wij in Kaapstad waren besloten we een alternatief te zoeken. Via internet kwamen we in contact met Margaret van "Table mountain walks". Gelukkig was zij beschikbaar op de dag dat wij de wandeling wilde doen en konden we toch naar boven.

Nadat we naar de startplek van de wandeling gereden waren in de auto van onze gids konden we beginnen aan de wandeling die door de "Platteklip gorge" naar de top van de Tafelberg ging. De gids had ook snacks en drinken bij voor onderweg wat erg prettig was. De wandeling was erg zwaar en het pad was één grote rotspartij. Na 2,5 uur klouteren vond Suzanne het genoeg geweest. Wetende dat we ook nog terug naar beneden moesten lopen wasvoor haar de druppel. Ze wilde dat ik alleen met de gids verder naar de top zou gaan. Suzanne bleef lekker in het zonnetje genieten van het uitzicht en wij gingen in een hoog tempo verder omhoog. Na 20 minuten waren we eindelijk op de top waar het uitzicht echt ongelofelijk mooi was. Vanaf de top konden we Cape point, robbeneiland en de bergtoppen van de Hottentots Holland mountains zien liggen. Een uitzonderlijk goed uitzicht en volgens de gids hadden we que weer dan ook geen betere dag kunnen kiezen. Er zaten ook een hoop Klipdassies die net als ons van het uitzicht lagen te genieten. De dieren lijken misschien op marmotten maar vreemd genoeg zijn ze genetisch het dichtst verwant aan de Olifant! Na de nodige foto en film opnamen begonnen we aan de afdaling.

De afdaling was veel zwaarder voor de knieën maar makkelijker voor de geest. Suzanne was inmiddels goed uitgerust en had met zo'n beetje alle andere mensen op het pad een babbeltje gemaakt. Na 1,5 uur dalen tussen prachtige protea bloemen en mooie Sunbirds waren we weer bij de auto en werden we door de gids terug naar het hotel gebracht. Na een frisse douche zijn we naar de V&A waterfront gereden waar we naar het Two Oceans Aquarium zijn geweest. Op het terras van het aquarium hebben we gelunchd. In de haven voor ons waren ze met een kano wedstrijd bezig wat erg grappig was. Verderop zat een Zeeleeuw op de steigers, deze bleek later ernstig gewond te zijn en had een heel stuk huid open liggen rond zijn nek. Het 2 oceans aquarium is een erg mooi aquarium met allerlei soorten vissen. Alle dieren die hier zitten komen voor in de 2 oceanen (Atlantische en Indische) rond Kaapstad. Van haaien tot zeeschildpadden en van clown vissen tot pinguïns, ze waren er allemaal. Er zaten hier overigens meerder pinguïns soorten waaronder zelfs een keizer pinguïns.

Na het aquarium zijn we naar Camps Bay gereden. Dit is een prachtig wit strand met op de achtergrond een lange berg keten die de 12 apostelen genoemd worden. Er waren veel mensen aan het surfen en een paar aan het zwemmen. Wij hebben echter lekker in het strand van de zonsondergang genoten. Het is echt een heerlijke plek om lekker even te relaxen en tot rust te komen. Langs het strand zitten overigens heel erg veel restaurantjes maar aangezien het er overal erg druk uitzag besloten we er maar niet te eten. Omdat we niet in het donker terug naar het hotel wilde rijden besloten we maar net voordat het helemaal donker werd terug te rijden naar het hotel. Achteraf hadden we best in het donker kunnen rijden aangezien we nergens problemen gehad hebben tijdens de vakantie. We hebben gegeten in het hotel maar dit is echter niet aan te raden aangezien het echt slecht was. In tegenstelling tot de roomservice van de eerst dag die juist erg goed was.