ZUID-AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
          2009        // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 // DAG 24 // DAG 25 //

Zuid-Afrika 2009    //    Dag 23  &  24    //    Johannesburg

Omdat het vandaag hard regende besloten we niks te doen en gelijk naar Johannesburg te rijden. We hebben de snelste weg naar de N2 genomen en dus niet de "Long tom pass" omdat we daar toch niks konden zien door het slechte weer. Iets na de middag waren we bij ons hotel in Boksburg (buiten wijk Johannesburg) waar we vroeg mochten inchecken. We regelden en township tour voor morgen en besloten te gaan winkelen bij de "east rand shopping mall". De mall was erg groot en leuk winkelen voor als je tijd over hebt. We hebben nog gegeten bij "Cappuchino's". Dit was erg veel en erg lekker en ook nog eens niet duur! Na het winkelen hebben we onze koffers vast ingepakt voor morgen en zijn gaan slapen.

Dag 24 :

Vandaag werden we om 9 uur opgehaald voor onze township tour. De auto lieten we ingepakt op het terrein van ons hotel. De gids zou de hele dag bij ons blijven. Onderweg vertelde hij van alles over de townships en de apartheid in Zuid-Afrika. We reden eerst naar Soweto waar we door de wijk reden. Hij vertelde dat een paar duizend man van één dixie gebruik maakte en dat er geen stroom of water
in de huisjes was. Hij bracht ons naar een plek waar we met een andere gids de township in konden lopen. We mochten even binnen kijken in een krot wat best indrukwekkend was. Iedereen wilde op de foto om daarna te vragen of ze hem mochten bekijken en daarna te vragen om geld. Na 15 minuten lopen door de township werden we weer bij onze gids gebracht die ons weer met de auto meenam.

We reden naar een soort plein waar een grote markt was. Zo'n beetje alles wat verkoopbaar was werd hier verkocht. Op het plein stonden ook wat monumenten die stonden voor het eind van de apartheid. Hierna liet de gids ons eerst het huis van Winnie mandela zien, daarna het huis van Desmont Tutu en als laatste het oude huis van Nelson Mandela waar we ook naar binnen mochten. Het huis was binnen helemaal leeg en het ging vooral om foto's, alleen de stoel van Nelson Mandela stond er nog. Na het huis van Mandela reden we naar het Hector Pieterson Museum. Dit museum is gewijd aan de dag waarop de politie demonstrerende school kinderen beschoot die ongewapend protest hielden. 600 studenten waarvan Hector Pieterson (13) de jongste was werden dood geschoten om niks. In het museum hoor, zie en lees je allemaal dingen die hier mee te maken hebben wat voor veel kippenvel zorgde. We reden de stad uit langs het WK 2010 stadion op weg naar het Apartheid museum dat vlakbij gold reef city ligt.

Het apartheid museum heeft aparte ingangen voor zwart en wit wat de apartheid extra benadrukt. Binnen krijg je een overdosis aan foto's en video's te verwerken die met de apartheid te maken hebben. Erg indrukwekkend om te zien en zeker een aanrader. Er is ook een speciaal stuk helemaal gewijd aan Nelson Mandela. Onze gids reed ons door het centrum waar bijna elk gebouw leeg stond terug naar ons hotel. Het hotel lag op een kleine 15 minuten rijden van de luchthaven O.R. Tambo international. Het werd duidelijk aangegeven waar we onze huurauto moesten inleveren en veel te vroeg waren we op de luchthaven.

We konden gelukkig gelijk inchecken en waren dus dit keer zeker van onze stoelen. We hebben ongeveer 5 uur rond gehangen in de vertrek hallen van de luchthaven. We hebben ondertussen wat gegeten en taxfree inkopen gedaan. We hadden een plaatsje voor het raam gevonden precies voor ons vliegtuig. We konden precies zien hoe alles werd in en uit geladen wat op zicht best grappig is om te zien. Rond 23.00 mochten we eindelijk het vliegtuig in om te vertrekken richting Amsterdam en namen we afscheid van een fantastisch land waar we 25 super dagen vakantie hebben gehad!