ZUID-AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
          2009        // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 // DAG 24 // DAG 25 //

Zuid-Afrika 2009     //     Dag  1  &  2  //  Amsterdam  ->  Kaapstad  ->  Boulders beach  ->  Kaap de goede hoop

Dag 1 : Amsterdam -> Kaapstad

Vandaag vertrekken we voor een reis die mijn leven zou veranderen. We vlogen met de KLM rechtstreeks van Schiphol naar Kaapstad. De vlucht verliep zeer rustig en zonder enig probleem arriveren we in Kaapstad. Hier blijkt dat de douane toch wel anders te werk gaat dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Zonder enig probleem en met een grote lach op het gezicht worden welkom geheten in Afrika. Als alle stempels in de paspoorten staan worden wenst de douanier ons een fijne vakantie, wederom met een grote lach op zijn gezicht! In de terminal worden we netjes zoals afgesproken door iemand van OAD reizen opgewacht (wederom met een grote glimlach). De man van de reisorganisatie brengt ons naar het eerste hotel en hier maken we een afspraak voor de volgende ochtend.

Dag 2 : Kaapstad, Boulders beach en het Kaapse schiereiland

Tijdens ons ontbijt vandaag werden we vergezeld door de man van OAD reizen die ons gister ook op het vliegveld opgehaald had. We kregen wat uitleg over gebruikelijke zaken als fooien,auto rijden, gedrag codes en wat we allemaal kunnen aantreffen. Na het ontbijt werd onze huur auto (een VW polo classic sedan) netjes door 2 mannen van Hertz bij ons hotel afgeleverd. Na het nodige papier werk en inspectie van de auto konden we vertrekken.

En dan is het zover, de eerste zelfstandige meters op Zuid-Afrikaanse bodem. Bij het uitrijden van het hotel moeten we even wennen aan het links rijden maar het went allemaal al snel. We besloten om vandaag naar het kaapse schiereiland te rijden. De eerst stop die we maakten was bij Boulders Beach. Dit is een strand dat bekent staat om de grote Pingu´n kolonie die hier leeft. En hier was niks van gelogen! Overal in de bosjes en op het strand liepen of lagen pinguins. Sommigen lagen op een nest en sommige waren een nest aan het bouwen. Je loopt hier over houten vlonders eerst door een gebied met bosjes totdat je afdaalt richting het strand. Op het strand sta je bijna letterlijk tussen de Pingu´n die overal om je heen lopen. Het strand ligt vol met grote rots blokken en overal zitten aalscholvers en andere vogels op de rotsen. Het water is ook prachtig en voor het eerst beseffen we echt waar we zijn een heerlijk gevoel!

Wij besloten om hier gelijk de "Wildcard"te kopen. Dit kost wel Ç160,- voor een gezin maar je krijgt dan wel toegang tot alle Nationaal Parken in Zuid-Afrika. Wij hebben in onze 3,5 week de kaart makkelijk terug verdiend.

Vanaf Boulders Beach zijn we naar cape point gereden. Omdat we geen zin hadden om naar de vuurtoren te lopen besloten we het treintje te nemen. Boven heb je een prachtig uitzicht over de rotsen en stranden die om de punt heen liggen. We zijn nog een kort wandel pad opgelopen naar het absolute puntje van cape point. Hier kan je het water echt van dichtbij op de rotsen zien slaan. Na de korte wandeling besloten we wat broodjes en drinken te halen bij de shop. Toen we net 5 seconden buiten op het terras zaten werden we gelijk beroofd. Een baviaan van bijna een meter sprong uit de bosjes op de tafel en greep de tas met eten en drinken. Guido kon de tas nog net vast pakken en na een op en neer trek gevecht scheurde de tas kapot. De baviaan pakte snel een muffin en ging in de bosjes zitten om deze op te eten. Vervolgens was hij ook nog eens zo brutaal om naast een bord "baboons are dangerous and atrackted by food" te gaan zitten om zijn daad even te benadrukken. Wel een erg leuke foto als herinnering natuurlijk. Nadat we ons eten maar in de auto hadden genuttigd zijn we naar kaap de goede hoop gereden. De hoge golfen spatten hier overal op de rotsen maar verder gaat het hier puur om het beroemde bord van het meest zuidwestelijke puntje van het Afrikaanse continent. Nadat we dan ook even op de foto waren geweest met het bord zijn we door gereden. Onderweg kwamen we nog een wilde struisvogel tegen die rustig stond te eten

We zijn langs de west kant van het Kaapse-schiereiland terug gereden naar Kaapstad. Helaas was de Chapman's peak drive gesloten en moesten we dus omrijden. Eenmaal terug bij het hotel hebben we voor 3 euro een taxi genomen naar de V&A waterfrond. Het toeristen centrum van Kaapstad. Hier zitten allemaal souvenir winkels en veel goede restaurants. Na wat winkel zijn we gaan eten bij Meloncino. Dit is een erg goed Italiaans restaurant met prachtig uitzicht op de Tafelberg. Het eten en de cocktails hier waren echt super lekker. Na het eten hebben we dezelfde taxi als de heenweg gebeld en binnen 5 minuten was hij er om ons terug te brengen naar het hotel.