ZUID-AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
          2009        // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 // DAG 24 // DAG 25 //

Zuid-Afrika 2009     //     Dag 17     //     Swaziland   ->   Kruger national park

Vandaag zijn we zo vroeg mogelijk vertrokken uit Swaziland. We gaan vandaag eindelijk naar het Paul Kruger park toe. We willen zoveel mogelijk tijd in het park hebben en dus zaten we om 6 uur aan het ontbijt. Na het ontbijt gingen we de weg op waar we al snel een flinke tegenvaller hadden. Het was onderweg zo mistig dat we maximaal 25 km/u konden rijden omdat we nog geen 20 meter voor de auto konden kijken. Na een half uur trok de mist eindelijk op en konden we weer normaal verder rijden. Bij Jeppe's reef gingen we de grens over terug naar Zuid-Afrika. Alles ging weer bijzonder gemoedelijk en zonder problemen waren we na 15 minuten weer op weg.

Rond half 10 kwamen we aan bij "Malalena gate" dit is de toegang poort naar het Kruger park. Het was zo druk dat het zeker een half uur duurde voordat we eindelijk het park in mochten. Het Kruger park is ruim 20.000 km2 en daarmee het grootste nationaal park in Zuidelijk Afrika En qua grote te vergelijken met Nederland. Al snel zagen we veel dieren en vooral ook veel vogels zoals de "Hornbill" en de "Ground hornbill". Ook waren er veel Impala's, Olifanten, Giraffen, Zebra's en apen te zien. Maar na 1,5 uur zagen we dan eindelijk de eerste leeuw van onze vakantie! Er stond al een kleine 30 auto's om de plek heen en toen we eindelijk goed zicht hadden besloot iemand die zijn foto gemaakt had te gaan tutoren... Erg dom want de Leeuw was not amused en gelijk weg. Vol goede hoop gingen we natuurlijk verder op zoek naar meer leeuwen.

We zijn eerst gaan inchecken in Skukuza restcamp waar we vannacht verblijven. Na het inchecken zijn we wat gaan eten en langs de rivier stonden allemaal mensen te kijken. Het bleek dat er een luipaard aan de andere kant van de rivier in de boom lag. Dit was ruim 250 meter en met vol ingezoomde camera konden we slecht een vaag zien dat er mogelijk 2 poten hingen die op een luipaard leken. Wij telden hem in elk geval niet mee voor onze big five in de hoop nog betere Luipaarden te zien. Boven het terras van het restaurant hing het overigens helemaal vol met Vleermuizen! Niet echt smakelijk tijdens het eten en dus ging iedereen maar aan de zijkant zitten.

Na de lunch zijn we verder gereden langs de weg naar lower sabie. In de rivier bedding zagen we al snel een mannetjes leeuw op ruim 100 meter afstand lopen. Verder zagen we weer veel apen en ook een heleboel gieren die rondjes vlogen boven een stuk bos. Waarschijnlijk was hier net een dier gedood en wachten de gieren op hun kans. Toen we terug reden naar Skukuza zagen we nog 2 leeuwen die diep in de rivier bedding in het zand lagen. Al met al toch 4 leeuwen gezien op 1 dag dus een goede score.

's Avonds hebben we nog gegeten in het restaurant in ons kamp wat best goed te eten was. 's Avonds en s nachts konden we in ons huisje allerlei dieren geluiden horen. Met name de hyena's maken een duidelijk hoorbaar geluid. Hopelijk gaan we ze ook nog een keer zien en niet alleen horen.