ZUID-AFRIKA // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
          2009        // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 // DAG 24 // DAG 25 //

Zuid-Afrika 2009     //     Dag 12     //     Transkei   ->   Drakensbergen

Vandaag was de langste reis dag van onze vakantie. We moesten een afstand van 550 km overbruggen. We zijn vanuit Stutterheim de R63 opgereden naar de N2 en deze hebben we gevolgd tot Kokstad. Vanaf Kokstad zijn we de R617 opgegaan tot in Underberg. De weg was zoals eerder genoemd weer door de Transkei. Vandaag kregen we echter een heel ander beeld van Zuid-Afrika dan tot nu toe het geval was.

We kwamen vandaag door dorpen / steden waar het letterlijk en figuurlijk zwart zag van de mensen. De straten liepen echt helemaal vol en we moesten toch wel uitkijken om niemand aan te rijden. Mensen staan overal midden op de weg om over te steken. Het ziet er vanuit de auto ook net uit als een mierenhoop iedereen is bezig met zijn ding en het is gewoon 1 grote chaos (zo lijkt het althans voor ons). Wat vandaag weer opviel waren de rijen voor de pinautomaten waar soms wel 100 - 150 man in stonden te wachten.

Het gebied hier is ook echt heel anders dan wat we tot nu toe zagen van Zuid-Afrika. Mensen lopen langs de weg met spullen op hun hoofd en koffers in de hand. Overal staan mensen te liften. Ook het straatbeeld is heel anders. Alles is oud en smerig en je ziet duidelijk dat de mensen heel andere kleding dragen dan in de rest van Zuid-Afrika. Wat wel onsmakelijk was om te zien was dat er naast ons iemand letterlijk uit de prullenbak stond te eten toen we voor het stoplicht stonden.

Van alle steden / Dorpen vandaag was Umtata toch wel het hoogte punt. In de geboorte stad van Nelson Mandela was het echt een grote smerige bende en één grote ongeorganiseerde chaos. We zagen ook erg veel vol bewapende politie staan en op een gegeven moment zagen we zelfs een Zuid-Afrikaan met een pistool lopen. Geen idee of het echt was of nep maar het viel in elk geval wel op. De strepen op de straten hier zijn ook echt onleesbaar en het is dan ook meer achter je voorganger aan rijden dan de weg volgen. Gelukkig waren we rond 1 uur in Kokstad wat in de provincie "Kwazulu Natal" ligt. Je zag hier gelijk dat alles weer beter was dan in de Transkei provincie. De tankstations zagen er netter uit en de straten waren een stuk schoner. We kwamen er hier ook achter dat tanken in de Drakensbergen niet vanzelf sprekend is. We probeerde 3 tankstations onderweg en deze hadden allemaal geen benzine meer! Gelukkig hadden ze in het dorp bij ons hotel nog wel een pomp die benzine had zodat we niet leeg kwamen te staan.

We kunnen best begrijpen dat mensen het vliegtuig pakken van Port Elizabeth naar Durban omdat dit geen fijn beeld is om te krijgen. Echter vonden wij wel dat dit ook bij Zuid-Afrika hoort en je daar niet je ogen voor moet sluiten. We hebben ons ook geen moment echt onveilig gevoeld. Natuurlijk komt dat omdat we in onze auto zaten. Dit gevoel zal best anders zijn als je hier uitstapt maar dat waren we zeker niet van plan.

Na een uur of 7 rijden kwamen we aan bij ons volgende hotel. Dit keer zitten we echt op een top locatie. We hebben een fantastisch uitzicht vanuit het hotel op de hoogste berg toppen van Zuid-Afrika. Overal bovenop de bergen ligt sneeuw wat het tot een schitterend plaatje maakt. Het hotel ligt op ongeveer 30 km rijden van Underberg. De weg hierheen is speciaal aangelegd voor het hotel en slingert vanaf het dorp door de bergen heen totdat je bij het hotel bent.

Het avond eten in het hotel was overigens wel erg slecht. Je kunt beter boven bij de lunch room eten want daar was het eten juist uitstekend! Na het eten heb ik nog even gebeld om een tour naar de Sani pass te reserveren wat probleemloos lukte.

's Avonds viel trouwens op dat de sneeuw op de berg toppen echt prachtig verlicht werd door het maanlicht. Ondanks dat het helemaal donker was zag je toch de grote witte sneeuw velden op de bergen liggen. Overigens had je hier ook echt een prachtig uitzicht op de sterren hemel.