VERENIGDE STATEN 2015 // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 //

Reisverslag Verenigde staten 2015   //  Dag 8  //   Torrey  ->  Bryce canyon NP  ->  Cannonville

Dag 8 : Capitol reef & Bryce canyon

Vandaag kunnen we wat later opstaan omdat we eigenlijk maar heel weinig hoeven te rijden. Tijdens het ontbijt besluiten we om ongepland toch nog terug te gaan naar “Capitol reef national park” om een korte hike te maken naar “Hickman Bridge”. Het is slechts 15 minuten rijden en het weer is prima. Vanochtend was het erg koud en dus hebben we allebei een lange broek aangedaan. Deze was een uur later achter allang niet meer nodig met temperaturen tegen de 30 graden.

De hike is niet super zwaar maar wel heel erg mooi. De afstand is 1,6 kilometer enkele reis en we overbruggen een hoogte van meer de 100 meter. De uitzichten op de omgeving zijn prachtig en de natuurlijke brug op het eind is toch wel erg bijzonder. Het blijft toch apart om te zien wat de natuur in west Amerika voor vreemde vormen heeft gecreëerd. We leggen de hike redelijke snel af en binnen 2 uur zitten we weer in de auto op weg naar “Bryce canyon”.

De weg hier naartoe is wederom onbeschrijfelijk. We rijden door prachtige bossen die in het punt staan de Indian summer in te luiden. De groene en gele kleuren zijn volop aanwezig en 2 weken later zullen ook de rode kleuren komen en is de Indian summer in volle gang. Het verbaasd ons dat we al een paar dagen elke dag dezelfde mensen tegen komen. Blijkbaar is onze zelf uitgezochte route toch zo gek nog niet. De weg die we rijden loopt dwars door “Dixie national forest” en even verderop ook nog door “Grand staircase-Escalante national monument”. De weg door het laatste park is echt onwijs gaaf. Dat Amerikanen op de vreemdste plekken wegen aanleggen wisten we inmiddels al maar dit slaat toch wel alles. De weg loopt over de kam van een berg keten met links en rechts… idd niks! Hierdoor zijn de uitzichten op de omgeving wel top maar je gaat er toch een stuk langzamer van rijden!

In het plaatsje “canonville” ligt ons volgende hotel en we brengen eerst onze koffers maar even weg voor we door rijden naar “bryce canyon”. Als ik bij de receptie ben geweest zeg ik tegen Suus dat dit volgens mij een Mormonen dorp is. De mensen die ik hier zie zijn stuk voor stuk toch wel enigszins vreemde types en het dorp zelf ziet er heel Idyllisch en schoon uit. Suus denkt van niet maar als we in het hotel overal mormoonse Bijbels tegen komen blijkt dat ik toch gelijk had. Ik lees ook overal over het Volkswagen schandaal maar dat is hier niet terug te zien. Op de parkeerplaats staat een Volkswagen kever die volledig elektrisch is. Hier heeft iemand blijkbaar serieus tijd teveel over gehad. Alles achter de bestuurders stoel is eigenlijk één grote accu! Hier kunnen de hoge heren van VW dus nog iets van leren!

We rijden in 10 minuten vanaf hier naar de entree van Bryce canyon. O mijn god wat is het hier druk en toeristisch zeg. Tot nu toe waren alle parken rustig en vooral niet duur maar dit verbaasd ons toch wel even. De entree van Bryce is 30 dollar! Even ter vergelijking van de entree prijzen tot nu toe :

Saguaro national park : 5 dollar
White sands : 6 dollar
Canyon de Chelly : Gratis
Valley of the gods : Gratis
Gooseneck state park : 5 dollar
Natural bridges : 6 dollar
Capitol reef : 10 dollar

Alle entree bewijzen zijn overigens 7 dagen geldig als je ze koopt zo ook hier in bryce. Maar het is wel duidelijk dat het massa toerisme hier heel goed word uitgebuid.

Eerlijk is eerlijk, het park is ook wel ontzettend mooi! We rijden eerst de verharde weg helemaal naar het eind en beginnen bij “Rainbow point”. De erosie heeft hier echt de gekste vormen en kleuren laten ontstaan. Doordat Bryce zo hoog ligt hebben we ook nog eens schitterend uitzicht over de omgeving. Als ik ruim moet schatten zou ik zeggen dat je zeker 35 kilometer ver kan kijken. We rijden langzaam alle uitzichtpunten af maar het word pas echt interessant als we bij “paria view”komen. Hier zien we ook allemaal vogels en ik fotografeer 2 raven die op een rots zitten. Het mooiste uitzicht punt blijkt voor ons echter “Bryce point”. Hier zie je pas echt hoeveel vreemd gevormde rotsen er zijn en het uitzicht is geweldig!

Als we hier rondlopen gaan af en toe mij haren overeind staan als ik weer iemand gekke kapriolen zie uithalen voor een selfie. Één mis stap en je licht honderden meters lager dood in de canyon maar blijkbaar lijkt niemand zich daar bewust van. Vandaag was er nog op de radio dat er dit jaar meer mensen in Amerika zijn overleden tijdens het maken van een selfie (12) dan dat er overlijden aan een haaien aanval (6). Kortom de smartphone is killing us! Als we terug lopen steekt er ineens chipmunk het pad over en gelukkig heb ik net mijn zoomlens op de camera gezet. Het diertje zit op de rand van een honderden meters hoge klif als ik hem fotografeer. Gelukkig besluit hij toch om niet te springen haha.

Na Bryce point stoppen we nog een paar keer maar deze punten zijn niet mooier. Onderweg het park uit komen we nog wat herten tegen maar dan zit bryce canyon er op voor ons. Als we op zoek gaan naar een restaurant lijkt overal alles behoorlijk vol te zitten. We lopen uiteindelijk zomaar een restaurant binnen en dit blijkt een goede keuze. De ober heeft echt verstand van wat hij doet en brengt alles op een typisch Amerikaanse manier. “Howdie Fooks” en “here you go sweetheart” komen geregeld voorbij. Ik bestel voor de derde keer deze vakantie Baby bag bbq spare ribs en eindelijk heb ik een keer goede te pakken. Nu weet ik weer waarom dit sinds mijn vorige Amerika reis mijn favoriete gerecht is. Zonder enige moeite trek ik de botjes uit het vlees. Wat overblijft is een heerlijk gemarineerd stuk vlees dat zonder enige moeite opgegeten word. Nou is de enige moeite dat het veel en veel teveel is. Suzanne moet zelf meehelpen eten en dat terwijl ik slechts een half rack besteld heb!

Na het eten rijden we terug naar het mormonen dorpje waar we tot de conclusie komen dat we hier toch een prima hotel gevonden hebben! Morgen vertrekken we richting Las Vegas dat op ongeveer 4 uurtje rijden ligt vanaf hier.

Overnachting : Grand staircase inn, Cannonville (Utah)