VERENIGDE STATEN 2015 // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 //

Reisverslag Verenigde Staten 2015   //  Dag 6  //   Chinle  ->  Canyon de Chelly   ->  Mexican Hat

Dag 6 : Navajo Country

Vandaag ben ik al erg vroeg wakker. Het hotel waar we overnachten oogt prima maar schijn bedriegt. Alles is schoon en ruim opgezet maar de bedden zijn echt verschrikkelijk. We hebben zelfs allebei in een eigen bed geslapen omdat de matrassen echt veel te ver doorzakken. Ook is er ontzettend veel geluid van leidingen en riool als er iemand een kraan of wc gebruikt. Om 5 uur ben ik zo vaak wakker geweest dat ik de laptop er maar bij pak. We hadden nog altijd geen hotel geboekt in Las Vegas omdat de prijzen erg hoog waren en nu blijkt dat wachten loont! We hebben een kamer geboekt in Het Excalibur hotel aan de strip.

We ontbijten in het restaurant dat bij het hotel hoort en stappen daarna in de auto om de Zuid kant van Canyon de Chelly te bekijken. Er zijn een stuk of 10 uitzichtpunten langs de rand en bij de eerste 3 hebben we al prachtig uitzicht. De rode rotswanden steken prachtig af bij de groene bodem van de canyon. Canyon de Chelly is een heilige plek voor de Navajo bevolking en dus mag je alleen met een tour de canyon in. Als we bij uitzicht punt “White house overlook” blijkt dat er toch een trail is die zonder begeleiding gedaan mag worden. De trail leid van de canyon rand helemaal naar de bodem van de canyon en eindigt bij een ruïne van een rotswoning.

We helemaal geen zin in een hike, het is warm, best ver (2,5 uur lopen volgens het bord) en we moeten nog een behoorlijk eind rijden. Maar ach nu we er toch zijn besluiten we om toch maar gewoon te gaan. Het pad is goed begaanbaar en naarmate we lager komen word het echt steeds mooier. Het uitzicht vanuit het groene dal tegen de rode rotswanden is schitterend. Nu pas zien we hoe hoog de rotswanden eigenlijk zijn. De Ruïnes stellen niet zo heel veel voor maar de tocht op zichzelf was het al waart om de hike te doen. Na ongeveer 2 uur zijn we weer boven op de rand en ben ik toch wel trots op Suzanne dat ze zo makkelijk deze hike gedaan heeft! Zo zie je maar dat 100 keer Curves niet voor niks is geweest!

We rijden verder en slaan een paar uitzichtpunten over om uiteindelijk te stoppen bij Spide rock overlook. Dit is een smalle pilaar die midden in de canyon staat. Volgens verhalen klommen hier ooit 3 indianen omhoog om te ontsnappen aan de cowboys die ze wilde vermoorden. Ze schijnen pas 2 maanden later naar beneden gekomen te zijn maar dat is een sterk verhaal. De pilaar heeft een oppervlak bovenop van 2 vierkante meter en dus is er totaal geen eten of drinken te vinden. Een prachtig voorbeeld van Indianen verhalen dus…

Wij hebben het mooiste van de canyon gezien en rijden richting het noorden door een schitterend landschap van rode rotsen die de vreemdste vormen hebben. We besluiten iets uber toeristisch te doen en naar het “four corners monument” te rijden. Op dit punt komen de 4 staten Arizona, New Mexico, Utah en Colorado bij elkaar. Gek genoeg de enigste plek in de USA waar 4 staten bij elkaar komen. Het is ontzettend druk bij het monument en dat verbaasd ons toch wel een beetje. Nu voelen we ons helemaal de foute toeristen die perse hierheen moeten haha. Maar ach toch leuk om in 4 staten tegelijk te staan. En nu kunnen we Colorado ook afstrepen van ons lijstje en komt het totaal aantal staten tijdens deze korte reis al op 5!

We rijden door een stuk Colorado verder naar Utah en het landschap hier is weer totaal anders als hiervoor. Nu is alles glooiend en zonder rode rotsen. Eenmaal de grens met Utah over begint het beeld direct weer te veranderen. We zijn van plan om nog de “Valley of the Gods”te rijden. De afslag is zo onduidelijk aangegeven dat we er zo voorbij rijden. In een bocht zit er gewoon een gat in de vangrail met piep klein bordje erbij. Een stukje verder draaien we om en rijden we het onverharde weggetje in. Gelukkig hebben we deze reis de beschikking over een 4 wiel drive want die hebben wel nodig. De weg is 17 mijl lang maar op sommige punten ontzettend stijl. Ook ligt er vaak veel mul zand, modder en rotsen en dus is het een waar avontuur om hier doorheen te rijden.

De vallei is eigenlijk een kleine versie van het veel bekendere monument valley. Als ik moet kiezen dan zeg ik dat het hier echter veel mooier is. Het is lang niet zo toeristisch en de omgeving is echt schitterend. Je kunt hier ook veel dichter bij de rotsen komen en slechts zelden komen we andere auto’s tegen. We zien ook af en toe kleine Chipmunks voor ons uit over de weg rennen maar zo snel als ze kwamen waren ze ook weer verdwenen. Als we de 17 mijl erop hebben zitten moeten we nog een kleine 10 minuten rijden naar ons hotel van vandaag in Mexican hat. Een dorpje vernoemd naar een vreemd gevormde rots die er vlakbij ligt. Het puntje van de rots is eigenlijk een omgekeerde sombrero. Het hotel ligt tegen de want van de rivier en qua kamer is het vergelijkbaar met dat van vanochtend. Zeer matige (voor mij veel te kleine) bedden en veel leiding geluiden. Nog een ander nadeel van dit hotel, een zeer slechte WiFi! Aan de positieve kant kunnen we melden dat het hotel mooi gelegen is, schone nette kamers heeft en dat er vriendelijke mensen werken. Ook is het restaurant prima en dus is het voor een nachtje echt geen ramp om hier te verblijven.

Overnachting : San Juan inn, Mexican Hat (Utah)