VERENIGDE STATEN // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 //
                 2008               // DAG 16 // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 //

USA  2008     //     Dag 22   &   23     //    Los Angelos   ->   Amsterdam

Vandaag moeten we vroeg op want ons vliegtuig gaat om 10 uur weg van LAX. We moeten eerst de huurauto nog terug brengen naar het verhuur bedrijf en daar gaan we dus als eerste heen. In de veronderstelling dat we misschien wel geld terug kregen van onze verloren dag toen de auto stuk ging , gingen we goed gestemd naar het verhuur bedrijf. Deze goede stemming was al snel weg toen bleek dat we 600 dollar moesten betalen omdat we een extra verzekering hadden afgesloten voor onze huurauto waarvan we hadden gezegd dat we deze niet wilde. Echter wist de slinkse verkoper ook wel dat wij niet wisten wat er op het contract stond en dat we moe waren van onze reis. Na een hoop bombarie en lang zeuren hadden we een 50% deal. We moesten nog bijna 300 dollar betalen maar we hadden geen tijd meer voor discussie aangezien we anders onze vlucht zouden missen.

Het verhuur bedrijf bracht ons wel netjes naar het vliegveld met het speciale busje. Op het vliegveld moesten we wel erg lang in de rij staan om in te checken en uiteindelijk wogen onze koffers exact het toegestane gewicht!

Na wat eten zaten we bij onze gate te wachten toen we te horen kregen dat onze vlucht 2 uur vertraging had i.v.m. het slechte weer in Chicago. Gelukkig ging na een uur ons vliegtuig dan toch en met een uur vertraging kwamen we aan in Chicago waar het op dit moment toch best mooi weer was. Het overstappen ging hier heel anders dan op de heenweg. Er was geen douane en de koffers gingen automatisch door naar het volgende vliegtuig. We hadden dus een uur de tijd om wat rond te kijken en te eten.

Toen we eenmaal in ons vliegtuig zaten kregen we te horen dat we vertraging hadden omdat de bagage van iemand die niet door de securite check gekomen was van het vliegtuig gehaald moest worden. Dit duurde zeker 45 minuten en intussen werd het weer steeds slechter. Toen we uiteindelijk over het vliegveld taxieden werd het echt ineens noodweer! Onweer zo erg hadden we nog nooit gezien en extreme harde wind en regen val. Het vliegtuig bleef dan ook ruim een uur midden op het vliegveld stil staan.

Na ruim anderhalf uur kregen we ineens te horen dat er een nieuwe vluchtplan was en dat we mochten vertrekken. Dit terwijl volgens ons het weer er niet beter op geworden was. We stegen toch op en door het onweer leek alles vel verlicht te worden om ons heen. Soms leek het vliegtuig wel meter naar beneden te vallen van de turbulentie.

Gelukkig ging de rest van de vlucht voorspoedig en hadden ze leuke films aan boord. Omdat we tegen de klok in vlogen kwamen we pas een dag later aan op Schiphol. Met ongeveer 3,5 uur vertraging kwamen we dan toch aan op Schiphol. We bleven wel erg lang op taxi baan stil staan. We kregen te horen dat er brandstof was gelekt op de gate waar wij moesten staan. De brandweer moest eerst de boel schoon maken voordat wij konden aanleggen. Dus weer vertraging. Gelukkig had onze familie in de gaten dat we vertraging hadden en stonden ze niet al uren te wachten op Schiphol.

Nederland terug in komen bleek lang niet zo moeilijk als er uit komen. Je paspoort werd gecontroleerd zonder dat er een rij stond of iets en we konden zo door lopen. We haalden onze koffers van de band die toch wel erg beschadigd waren van 1 vakantie. We hadden ze nieuw gekocht maar ze zaten al helemaal onder de zwarte vegen en krassen. Maar gelukkig was wel al onze bagage aangekomen.

Dit was dan echt het einde van onze geweldige vakantie naar de Verenigde Staten. Voor ons allebei zijn dit 3 weken om nooit te vergeten geweest en we komen zeker nog een keer terug!