VERENIGDE STATEN // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 //
                 2008               // DAG 16 // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 //

USA  2008  //  Dag 1  //  Amsterdam  ->  Washington  ->  Los Angelos

Vandaag waren we vroeg op Schiphol te vinden. Onze vlucht vertrok om 10.00 en aangezien onze reistijd waren we dus vroeg vertrokken. Het inchecken ging allemaal voorspoedig en we hadden nog tijd genoeg om met onze achtergebleven familieleden wat te eten. Na het eten hebben we afscheid genomen en zijn we richting ons vliegtuig gegaan. Eenmaal bij onze gate gekomen was het heel erg druk. De strenge veiligheidsregels om de VS in te komen waren duidelijk zichtbaar door de absurde douane check. Toen we eenmaal aan de beurt waren snapte we waarom het zolang moest duren. Tassen moesten leeg, schoenen moesten uit en we kregen een uitgebreid verhoor over wat we kwamen doen, wie we waren, wat we met onze bagage hadden gedaan etc. Ook kregen we een formulier dat we in het vliegtuig moesten invullen voor ons visum. Dit stond vol met rare vragen waar nooit iemand ja op zou antwoorden. Eenmaal in het vliegtuig was het toch even zweten voor Guido aangezien het de eerste keer vliegen was. Maar eenmaal in de lucht bleek het allemaal reuze mee te vallen. Het was mooi weer en dus een rustige vlucht.

Na een paar uur vliegen kwamen we aan op onze overstap plek Washington D.C. waar we 2 uur hadden om onze volgende vlucht te halen. Maar eenmaal bij de douane bleek dit erg krap te worden! Het was ontzettend druk en de veiligheidsregels waren extreem hoog. Vingerafdrukken, foto's en een irisscan moesten we maken bij de paspoortcontrole. Toen we eenmaal aan de beurt waren hadden we nog 10 minuten om onze aansluitende vlucht te halen. We hadden snel onze koffers gepakt en zijn naar de goede gate gerend. Onze koffers hebben we op de band gezet en we moesten weer door de douane. Schoenen uit etc.

Toen we ongeveer 1 minuut in het vliegtuig zaten gingen de deuren al dicht om te vertrekken. Advies dus voor iedereen neem minimaal 2 uur overstaptijd! Onze zorg was wel of onze koffers in het vliegtuig waren, omdat het allemaal zo kort was voor dat het vliegtuig daadwerkelijk vertrok. Eenmaal in LA bleek het toch allemaal goed gekomen te zijn.

Deze vlucht zaten we bij het raam en we hadden mooi uitzicht op het land i.p.v. alleen water tijdens het eerste stuk. Na een uurtje of 4 kwamen we aan in LA waar bleek dat eenmaal binnen de grenzen van Amerika alles wel heel makkelijk ging. Geen douane of controle. Je stapt uit, pakt je koffers (wat wel lang duurde) en je loopt het vliegveld uit. Buiten stonden allemaal bussen die naar de autoverhuur bedrijven gingen. Onze bus van "Dollar rent a car" bracht ons netjes naar de afhaalplek en we kozen onze auto.

Hierna zijn we gelijk richting ons hotel gereden wat gelukkig op een paar honderd meter afstand lag. We hebben ingecheckt en zijn gelijk gaan slapen. Inmiddels was het lokale tijd 22.00 uur. Dit betekende dan ook dat wij al bijna 24 uur wakker waren. Niet dat we dit konden merken aangezien we de hele dag met de tijd mee vlogen en het dus erg lang licht was geweest.