SPANJE    // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
   PORTUGAL // DAG 17 //

Reisverslag  Spanje en Portugal 2016   //  Dag  8  //  Luz

Het is droog! Dat is ongeveer de eerste gedachte die in ons opkomt als we opstaan. Na het ontbijt besluiten we om naar het plaatsje Sagres te rijden. Onderweg regent het af en toe een beetje maar als we aankomen is het weer droog. We bezoeken eerst Cabo de sao vicente wat op een ontzettend ruig en winderig stuk klif ligt. In 2009 stonden we op het meest zuidwestelijke puntje van het Afrikaanse continent en nu staan we op het meest zuidwestelijke puntje van het Europese continent! Best apart idee dat we echt niet verder dan dit kunnen rijden. Welke continent zullen we als volgende doen haha! Misschien toch eerst een keer het meest noordelijke puntje van het Europese continent. Op de klif staat eigenlijk niet meer dan een vuurtoren en een restaurantje en we zijn dan ook snel uitgekeken.

Als we terug naar Sagres rijden zien we een paar borden van een nationaal park. In de herfst schijnt het hier vol te zitten met vogel maar op dit moment zien we er erg weinig. De wegen zijn ook zo slecht dat we na 5 minuten maar omdraaien. Als we een huurauto hadden gehad was dit geen probleem geweest maar met onze eigen auto zijn we toch net iets voorzichtiger.

In Sagres bezoeken we het grote oude fort dat toegang geeft tot het stukje schiereiland genaamd Ponta de Sagres. Als we het schiereiland op wandelen begint het te regenen en te waaien. We laten ons niet kennen en lopen helemaal naar het einde. Een schitterent stukje natuur maar helaas is het toch anders door het weer. We krijgen wel een idee waarom ze honderden jaren geleden dit als het einde van de wereld beschouwden. De kliffen zijn 100 meter hoog en de wind is stormachtig. In de diepte onder ons zien we hoge golven kapot slaan op de steile rots wanden, het moet vast geen pretje zijn geweest als je hier met een zeilschip langsop moest. Tot onze verbazing staan er op puntjes van kliffen zelfs mannen te vissen! Wij waaien al bijna weg maar hun hebben er ogenschijnlijk geen enkele moeite mee. Best apart dat ze een dobber kunnen zien die 100 meter onder hun in hoge golven ligt. Kan je nagaan hoe ver ze over de rand moeten hangen om naar beneden te kijken!

Het oude fort is eigenlijk niks meer dan een karkas. Binnen is helemaal niks en je kan eigenlijk alleen over de buitenmuur lopen waar wat oude kanonnen staan. Wij zijn de regen wel zat en besluiten terug naar ons huisje te rijden. Rond 14.00 begint de echte storm pas echt los te barsten met enorme windvlagen en urenlange regenbuien. We hebben dan ook de rest van de dag niks anders gedaan dan een beetje naar buiten gekeken. Morgen word het wel weer iets beter dus we zijn benieuwd!

Overnachting : Resort Quinta do mar da Luz, Luz (Portugal)