SPANJE    // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
   PORTUGAL // DAG 17 //

Reisverslag  Spanje en Portugal  2016   //  Dag  4  //  Monfrague

Een groot voordeel van reizen naar het zuiden van Europa is dat de zon later opkomt dan in Nederland. Dit betekent voor ons dat we vandaag niet super vroeg op hoeven te staan. We rijden meteen naar Monfrague nacional parque dat op 10 minuten afstand van ons hotel ligt. De beste plek voor de zonsopkomst is zonder twijfel het Cistillo uitzichtpunt. Gister stond de parkeer plaats zo vol dat we er niet eens op konden. Nu is er gelukkig nog helemaal niemand. We snappen het bord niet helemaal dat op de parkeerplaats hangt. Wij gaan er maar vanuit dat auto’s gewoon naar boven mogen rijden over de weg. Eenmaal boven blijkt er helemaal geen parkeer ruimte en dus twijfelen we. Ach er is toch nog niemand dus wat zou het! We parkeren aan de zijkant van de weg en lopen de laatste 100 meter naar boven.

We zijn ruim voor zonsopkomst boven en zoeken een mooi plekje uit. We hebben een prachtig panoramisch uitzicht over de River ongeveer 500 meter onder ons. Als de zon zich eindelijk laat zien lopen we een rondje over de top. Er lopen diverse wandel paden en er zijn 2 kasteel torens die we op kunnen klimmen. Overal hebben we mooie uitzichten vooral ook over de bossen van het park. Monfrague heeft erg veel stukken met dezelfde boom soort erin. De bomen groeien allemaal nagenoeg in dezelfde vorm en ze staan ook allemaal op dezelfde afstand. Ik zeg tegen Suus dat het lijkt alsof ze er zo in geplopt zijn. Als even later de gieren beginnen te vliegen zegt Suus daar boven het kabouter plop bos vliegt er 1 en sindsdien moeten we weer lachen als we een plop boompje zien. Uiteindelijk lopen we de top 2 keer helemaal rond als we besluiten om na 2 uur weer terug naar de auto te gaan. Deze hele tijd is er helemaal niemand geweest! Ongelofelijk dat er zo weinig mensen vroeg opstaan voor een mooie zonsopkomst.

Beneden rijden we een uitzichtpunt genaamd Salto del Gitano. Hier hebben we uitzicht op een enorme hoge rotspartij aan de overkant van de rivier. De rots zit vol met gieren en er zweven er ook veel omheen. Ze zitten jammer genoeg veel te hoog om ze echt goed te zien. Redelijk snel zitten we dan ook weer in de auto en rijden we terug naar ons hotel voor het ontbijt!

Na het ontbijt rijden we eerst naar het dorp om wat boodschappen te doen. Daarna rijden we naar een riviertje waar we gister langs kwamen. Er zitten hier ontzettend veel kleine vogeltjes en het gras om de Rivier staat vol met gekleurde bloemetjes. We rijden terug naar het hotel, eten wat en kleden ons om. Halverwege de middag rijden we weer naar Monfrague omdat we ergens een hike willen doen. In het bezoekers centrum halen we een plattegrond en we kiezen een korte route. Gelukkig nemen we een korte route want de paden gaan echt zeer stijl omhoog. We zien tijdens de hike helemaal niemand en ik schrik me kapot als er een paar meter voor me ineens een hoop takken breken. In een flits zie ik iets weg schieten en uit reactie richt ik de camera en druk op de ontspanner knop. Het blijkt een groot hert te zijn dat uit de bosjes sprong een steile met rotsblokken bedekt helling op is gevlucht. Gelukkig blijft het hert daar even staan zodat we kunnen zien waar we zo van schrokken. Achteraf heb ik het hert ook al springend op de foto dus daar had ik het ook aan kunnen zien. Na ongeveer 2 uur wandelen zijn we weer bij de auto en we stoppen onderweg naar het hotel toch nog een keer bij de grote rots met de gieren.

De gieren zitten nog altijd erg hoog op de rots maar gelukkig zit er wel een blauwe rots zwaluw die continu een stukje omhoog vliegt om insecten te pakken. Het is erg leuk om het beestje bezig te zien als is het wel lastig om er een goede foto van te maken. Op het moment dat ik net verder wil gaan hebben we ineens geluk en land er een gier praktisch voor onze neus op een rots! Het dier blijft even poseren en vliegt dan weer verder en dan hebben we nog meer geluk. Hij land nog een keer maar dan op de rots waar de zwaluw ook op zat. Voor een klein vogeltje was de afstand een beetje groot maar voor een gier is de afstand perfect. Ik maak een aantal mooie foto’s en bedenk me dan dat ik de gier nu ook vliegend op de foto kan zetten. Ik wil een paar instellingen wijzigen en precies op dat moment gaat de gier er vandoor. Helaas pindakaas… Misschien gaan we morgen nog wel een keer terug en hebben we dan meer geluk. We zijn net terug van wederom een prima diner in het restaurant van het hotel.

We beginnen ons langzaam wel een beetje zorgen te maken over onze dagen in de Algarve. Het weer bericht ziet er echt ongelofelijk slecht uit met zelf een code geel op de dag dat wij moeten aankomen. Suus maakt zich er al helemaal druk om maar ach we kunnen altijd nog ergens anders heen. Echt trekt er na morgen blijkbaar een slecht weer gebied over heel Spanje want overal zijn de vooruitzichten de komende week dramatisch. Hopelijk valt het allemaal mee en kunnen we toch nog genieten van de Algarve. Mochten jullie echter een verlag lezen uit een compleet andere regio dan weten jullie waarom! Maar eerst morgen nog een dagje hier in de regio met gelukkig wel mooi weer en 27 graden!

Overnachting : Hospedaria parque de Monfrague, Monfrague (Spanje)