SPANJE    // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
   PORTUGAL // DAG 17 //

Reisverslag  Spanje en Portugal  2016   //  Dag  2  //  Frankrijk -> Bakio (Spanje)

Voordat we gister avond gingen slapen was ik nog even aan het internetten op de uitstekende Wifi van ons motel. Ik kwam er achter dat het plaatsje waar we nu zitten pal naast een groot natuur gebied ligt. Omdat we erg vroeg gingen slapen besloten we om ook weer vroeg op te staan. Om half 7 reden we dus weg bij ons motel richting reserve naturelle nationale marais d Orx. De zonsopkomst geeft schitterende kleuren in de lucht maar helaas pakken we een verkeerde afslag waardoor we wat tijd verliezen. Eenmaal bij het park is het mooiste moment net geweest maar het is nog altijd prachtig.

We parkeren de auto en zien op een kaart dat er diverse kijkhutten zijn en dus beginnen we een stuk te lopen. Als we een bruggetje oversteken valt mijn oog ineens op de oever van het beekje. Er zitten hier 2 bever ratten zichzelf te wassen. Ik maak zo snel mogelijk een foto en merk dat de beestjes zich totaal niks van ons aantrekken. Als ik aan de overkant van het beekje ga zitten ziet Suzanne er ineens nog 2 aankomen. Enigszins verbaasd zie ik dat het 3 jonge en 1 volwassen bever rat betreft. Ook de net aangekomen beesten trekken zich totaal niks van ons aan en gaan lekker verder met hun ding.

Wij besluiten ook verder te gaan en lopen het park verder in. Het park loopt om een groot meer en paden van houten vlonders zijn uitstekend uitgelegd en lopen geheel rondom het meer van ongeveer 4 kilometer. We bezoeken een aantal kijkhutten maar zien eigenlijk alleen maar meer bever ratten! Het stikt hier werkelijk van die beesten! Het meer zelf is echt prachtig, het water staat spiegel strak en de reflecties zijn ongekend. Als we later met de auto aan de overkant kijken zien we nog een meer en een ooievaar op een nest. Wij besluiten om verder te rijden richting de Spaanse grens.

In de stromende regen passeren we de Frans – Spaanse grens en vlak na San Sebastiaan verlaten we de snelweg. We rijden over een prachtige kustweg me scherpe bochten, heuvels, authentieke dorpjes en vooral mooie rotspartijen richting ons hotel in het plaatsje Bakio. Omdat we pas om 16.00 kunnen inchecken bezoeken we eerst San Juan de Gaztelugatxe. Dit is een kerkje dat op een klein eilandje voor de kust gebouwd is. Bij aankomst blijkt het echt ontzettend druk en we hebben moeite om de auto te parkeren. Het pad naar het kerkje begint bij een restaurant en loopt zeer stijl 3,6 kilometer naar beneden. Eenmaal beneden loopt het pad weer omhoog naar het kerkje maar zover komen wij niet. Eenmaal op het laagste punt vinden wij het wel mooi geweest. We hebben mooi uitzicht op het eilandje en de rots kust eromheen en het is veel te druk.

Nadat we de hele klim weer terug omhoog gemaakt hebben rijden we naar ons hotel. Het hotel is gelegen net buiten het stadje Bakio in de heuvels. Eigenlijk zijn alle kamers meer appartementen en dus hebben ze allemaal ook een eigen keuken. De eigenaar van het complex is zeer vriendelijk en hij verteld ons dat alles vandaag gesloten is of vroeg dicht gaat. Naast het feit dat het zondag is blijkt het ook nog dag van de arbeid te zijn. In tegenstelling tot Nederland word dat hier natuurlijk wel gevierd en dus is alles dicht. De eigenaar geeft ons nog een kleine kans om wat te eten te krijgen als we nu vertrekken. We rijden eerst terug naar het kerkje waar we vanmiddag waren maar hier is het nog altijd ontzettend druk. Ook is er geen enkele tafel afgeruimd en wat de mensen die er zitten eten ziet er gewoon smerig uit!

We rijden dus maar naar Bakio waar we maarliefst 3 restaurants bezoeken. Overal blijkt dat de keuken al lang dicht is en we overwegen om een avondeten van chips en koekjes te nemen. Na wat overleg besluiten we om naar Bilbao (half uur rijden) te gaan in de hoop daar een fast food keten tegen te komen. Als we Bakio bijna uit zijn valt mijn oog bij een klein restaurantje naar binnen waar ik een toonbank vol met eten zie staan. We parkeren en lopen naar binnen. Echt eten bestellen kunnen we niet meer maar alle tappas op de toonbank kunnen we wel eten. We zoeken er een aantal uit en gaan lekker buiten in het zonnetje zitten. De tappas zijn heerlijk en met 1,50 per stuk ook absoluut niet duur.

We rijden terug naar het hotel als we ook nog een ijscokraam zien bij het strand. Het koste wat moeite maar we hebben gegeten en ook nog een toetje op! Allemaal te danken aan een zeer oplettend oog haha. Het is 6 uur als we in ons hotel aankomen en de hele avond hebben om....? Ja waarom eigenlijk? Om rustig aan te doen, dit verhaal te typen, naar de ondergaande zon te kijken, mee te luisteren met de buren want gehorig is het hier wel en om waarschijnlijk heel vroeg naar bed te gaan!

Overnachting : Apartamentos Turisticos Rurales Ureta, Bakio (Spanje)