SPANJE    // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
   PORTUGAL // DAG 17 //

Reisverslag  Spanje en Portugal  2016   //  Dag  14  //  Gibraltar

In tegenstelling tot Suus heb ik weer ontzettend slecht geslapen. Wederom een veel te kort bed en slechte kussen. Het ergste is echter dat de mensen in het dorp het nodig vonden het vuurwerk voor morgen even te testen. Om half 1 in de nacht worden er een uur lang om de paar minuten wel een paar kanonskogels afgestoken. Elke keer als ik een beetje indommel knallen er weer een paar en ben ik klaar wakker. Als ze eindelijk ophouden komt de regen met bakken uit de hemel en onweert het ook nog eens. Kortom een verschrikkelijke nacht en ik ben er dan ook wel een beetje klaar mee. Suus en ik hebben eigenlijk allebei het gevoel dat we liever naar huis gaan.

Na 8 dagen regen geven we ons over en na wat telefoontjes en mailtjes kan ik ons reisschema wijzigen. Het laatste hotel in Frankrijk annuleren we helemaal en de twee hotels in Spanje plaatsen we 2 dagen naar voren. In plaats van 5 nachten hier in Montejaque te verblijven besluiten we om hier morgen te vertrekken. We gaan vandaag eerst nog naar Gibraltar wat we allebei graag willen en dan begint morgen de lange terugweg.

Gibraltar ligt op ongeveer een uur en drie kwartier rijden vanaf ons huisje. Grappige is dat we typerende rots van Gibraltar al zien liggen aan de horizon als de navigatie nog 65 kilometer aangeeft! Als we Gibraltar binnenrijden gebeurt er iets dat je binnen de EU niet vaak meemaakt! Een douane post en onze paspoorten moeten zelfs voor de dag komen. Als we de douane door zijn moeten we wachten. De toegangsweg naar het schiereiland waar Gibraltar op ligt loopt over het vliegveld en precies op dit moment land er een vliegtuig. De weg word dus afgesloten en als het vliegtuig veilig geland is mogen wij over de landingsbaan de stad binnen rijden. Best apart om over een vliegveld te mogen rijden.

Als we de auto geparkeerd hebben lopen we het centrum in en je merkt meteen dat je niet meer in Spanje bent. Alles is aangegeven in Britse ponden en er lopen erg veel gepensioneerde Engelse decadente dames. Ook de herkenbare Engelse rode telefooncellen, bussen en brandpaaltjes zijn van de partij. We lopen door de stad naar de kabelbaan die ons boven op the rock brengt. Als we boven op de rots staan zien we tientallen makaak apen. Dit is de enigste plek van Europa waar nog wilde apen leven. Nouja wild…. Ze komen natuurlijk op al het eten af dat toeristen hebben en wij irriteren ons aan alle scholieren die ze proberen aan te raken en te irriteren. Af en toe reageren de apen ook ontzettend fel en dan rennen de scholieren allemaal boos en bang weg. Sukkels! Blijf dan ook staan en laat die aapjes hun grote hoektanden eens lekker in je zetten!

Het uitzicht op de rots is echt geweldig en het is wel duidelijk waarom de Britten deze plek zo graag behouden. Het is strategisch echt perfect gelegen en overal zie je kanonnen op en om de rots staan. Ik denk niet dat de kanonnen nu nog functioneren maar de Britten gaan dit echt nooit meer terug geven aan Spanje. De legende is dat de Britten Gibraltar verlaten als de apen hier ook niet meer zitten. Wij zijn echter genoeg kleine aapjes lopen en volwassen apen die even hun behoefte doen bij de vrouwtjes dus voor de komende generaties zit het nog wel goed!

Als we weer beneden zijn rijden we met de auto een rondje om de rots heen. Een weg met een aantal tunnels brengt ons uiteindelijk op Europa point. Hier houd de weg letterlijk op en verder naar het zuiden kunnen we echt niet. Op dit punt ziet je goed hoe de Britten de kanonnen opgesteld hebben. Ook boven op de rots zien we diverse plekken gevuld met zwarte pijpen. Als we op een bankje op de uiterste punt zitten genieten we van het uitzicht over de straat van Gibraltar. En aan de overkant… Marokko! Heb ik deze vakantie toch nog even Afrika kunnen zien! Ongelofelijk hoe dichtbij dit eigenlijk is. Ik snap eigenlijk niet dat hier nog nooit een grote brug gebouwd is maar dat zal ongetwijfeld met immigranten te maken hebben. Het is in elk geval wel een ontzettend raar gevoel dat we nu zo dicht bij Afrika zitten. Een heel ander Afrika dan waar mijn hart ligt maar toch is het Afrika! Als we naar de auto lopen kijk ik toch nog even om, see you soon I hope!

Als we ons rondje om de rots hebben afgemaakt moeten we weer door de douane maar dit keer duurt het veel langer. De Spanjaarden zijn toch wat strenger blijkbaar. In eerste instantie gebaart de douane dat de hele rij mag doorrijden maar dan ziet hij in een flits ineens een nummerbord dat hij niet kent. Natuurlijk de Nederlandse plaat van onze auto en snel gebaart hij dat we toch even moeten stoppen. We hebben de paspoorten al klaar en nadat hij met een half oog gekeken heeft mogen we toch Spanje weer in.

Via Marbella rijden we terug naar Ronda waar we nog even door het centrum lopen. We zien de bekende brug die ook in Wie is de Mol gebruikt werd een paar jaar terug en gaan eten bij de mc Donalds. Als we zitten te eten begint het echter weer te regenen en we zijn blij dat we morgen vertrekken. Hopelijk is het op de terugweg nog een beetje lekker en zijn we over een paar dagen weer gewoon thuis.

Overnachting : Casa de montejaque, Montejaque (Spanje)