SPANJE    // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
   PORTUGAL // DAG 17 //

Reisverslag  Spanje en Portugal  2016   //  Dag  11  //  Luz -> Sevilla

Gister was het eindelijk lekker weer in de Algarve maar helaas vertrekken we vandaag alweer. Nouja helaas… het komt weer met bakken uit de lucht en dus is het maar goed dat we weer vertrekken. Het is slechts een kort ritje naar onze volgende bestemming Sevilla. Ongeveer 2,5 uur rijden door barre omstandigheden. Af en toe moeten we zelfs gas terug nemen omdat de regen gewoon te hard naar beneden komt. Onderweg zien we nog een BMW op de vangrail van de middenberm geparkeerd staan die blijkbaar anders dacht over gas terug nemen.

Als we de grens passeren kunnen we ook de klok weer een uur vooruit zetten en is het toch al 14.00 geweest als we Sevilla binnen rijden. Het is erg druk op de weg en door de natte omstandigheden word het rijden er niet makkelijker op. Gelukkig hoeven we slechts een paar bochten te nemen vanaf de snelweg voordat we bij ons hotel aankomen. Eerlijk is eerlijk van buiten ziet het hotel er echt vervallen uit. Schijn bedriegt echter als we binnen komen want het ziet er allemaal zeer netjes uit en het personeel is uitermate vriendelijk en goed Engels sprekend. We mogen gelukkig gebruik maken van de parkeer garage van het hotel die echt zeer smal en klein is. Ik moet zelfs steken om de bocht van de afrit te nemen maar hij staat wel veilig geparkeerd en dat mag ook wel voor 15 euro per dag!

Grootste voordeel van ons hotel is echter de ligging! Als de regen tegen 16.00 stopt besluiten we wat eten te zoeken en aan de overkant van de straat vinden we een heleboel restaurants. Sommige restaurants zijn gesloten maar uiteindelijk vinden we een leuk Tappas restaurant dat nog open is. We nemen een aantal heerlijke tappas en een goed toetje! Uiteindelijk moeten we inclusief 4 drankjes 31 euro betalen en dat valt toch reuze mee in een toeristische stad als Sevilla.

Vanaf het restaurant beginnen we aan een wandeling door Sevilla. Het is een prachtige stad met een oud centrum en mooie parken. De parken blijken om onduidelijke reden echter allemaal afgesloten. We zien tien tallen mensen met AC DC shirts lopen en die blijken dus vanavond hier op te treden. Misschien dat ze uit angst voor overlast maar alle publieke parken gesloten hebben. Tijdens onze wandeling door het centrum komen we ook bij La real Maestranza. Beter bekent als Plaza el Torro oftewel de stieren vecht arena. Misschien wel de meest controversiële traditie van Spanje. Uit nieuwsgierigheid wil ik toch weleens een kijkje nemen om met eigen ogen te zien hoe dat er aan toe gaat.

We nemen deel aan een tour die ons door de arena lijdt en ik krijg de gelegenheid om wat kritische vragen stellen. Helaas worden alle vragen toch wel met een tegenvallend antwoord beantwoord. Zo worden er alleen uiterst gezonde stieren gebruikt die in de kracht van hun leven zijn. Ook word elke stier gedood die het stadion in komt zelfs als hij niet uit de stal geweest is! De stierenvechters zelf worden als helden bestempeld maar de stieren eigenlijk helemaal niet. Er hangen in het museum een paar koppen van de meest memorabele stieren. Dit zijn de stieren die de meeste strijd geleverd hebben voor ze de dood vonden. De Illustraties in het museum geven mij echter kippenvel over mijn hele lichaam. Nee ik snap dat sommige volken een traditie hebben maar in sommige gevallen is het echt tijd voor verandering!

We lopen na de tour verder door de stad en zien nog wat gesloten parken en komen uiteindelijk uit bij Plaza de Espania. Een half rond gebouw dat misschien wel het mooiste stukje architectuur is dat wij ooit bezocht hebben. Inmiddels is het al donker aan het worden en op nog geen 10 minuten lopen verder staan we weer voor ons hotel. Een leuk rondje Sevilla en dat nog in het avond zonnetje ook! Morgen ziet het weer er nog slecht uit maar daarna lijken we toch echt iets van de Spaanse zon mee te gaan krijgen. Als echter maar droog is dan vinden wij het allang prima!

Overnachting : Hotel Alcazar, Sevilla (Spanje)