NOORWEGEN // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 //
           2007           DAG 16 // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 //

Noorwegen  2007     //     Dag 18   &   Dag 19   //   Stavanger  ->  Vinje

Dag 18 : Stavanger

Vandaag slapen we eerst uit omdat we geen grote afstanden hoeven te rijden. Het huisje heeft twee 2 persoon bedden wat het lekker vertoeven maakt. Rond een uur of 11 rijden we richting het centrum van stavanger. We parkeren onze auto net buiten het centrum en lopen een stukje door het park naar het gedeelte waar alle winkels zitten. Het park is erg mooi, Er zijn een paar fonteinen en er zitten veel watervogels en zwanen.

Aan de rand van het park ligt een erg mooie kerk die omringt is door bloem perken en mooie groene bomen. Vanaf de kerk lopen we het winkel gedeelte in. Het lijkt in eerste instantie een beetje warrig allemaal maar na een half uurtje raak je er aan gewend. We komen er hier wel achter dat Noorwegen toch echt veel duurder is dan Nederland. We kijken bijvoorbeeld even bij de free record shop en zien dat een dvd ruim 10 euro meer kost dan in Nederland.

We lopen een tijdje tussen de winkels en bezoeken een paar grotere winkel passages als we uiteindelijk in een erg leuk straatje komen. Alle huizen hier hebben een andere vrolijke kleur. Het ziet er echt Noors uit en geeft je echt het gevoel dat je in een Scandinavische stad bent. Na het straatje lopen we richting de haven waar veel vissers boten liggen. Het leuke is dat er bij veel boten echt in verse vis gehandeld word. Je kunt de net gavangen vis bijna zo uit de netten pakken die op het dek liggen, de geur die in de haven hangt is wel wat minder.

We lopen vanuit de haven naar het Norsk Oljemuseum. Dit museum gaat helemaal over de Noorse olie winning en het gebouw ziet er uit als een klein boor eiland. Van binnen is er ook een boor eiland gesimuleerd. Er staan oude bediening huisjes en er hangt een echte reddingsboot. Ook kun je in de ontsnapping netten duiken en in een donkere kamer je weg naar buiten vinden. In het grote voor gedeelte van het museum staan veel maquettes van boor eilanden en worden diverse soorten boor gereedschap tentoon gesteld. Er draaide ook een film over de oliewinning die naar onze mening meer op kinderen gericht is.

Na het museum zijn we door het centrum terug naar de auto gelopen. Morgen staat er weer een lange rit op het programma en dus doen we de rest van de dag niks meer.

Overnachting : Mosangen camping, Stavanger

Dag 19 : Stavanger -> Vinje

Vandaag vertrekken we op tijd van onze camping omdat er weer veel km gemaakt moeten worden.

We rijden 's ochtends eerst nog een rondje door Stavanger en rijden dan via de zuid kant de stad uit. We rijden in de richting van Kristiansund maar de stad zelf gaan we niet heen. De weg is mooi en zeer afwisselend. Soms ligt de weg vol met grote rots blokken en het andere moment kijk je uit over de uitgestrekte groene vlaktes.

We komen uiteindelijk een km of 30 boven Kristiansund langs en daar draaien we terug naar het noorden richting Telemark. We wilden eigenlijk naar het Telemark kanaal gaan kijken maar op de één of andere manier kwamen we helemaal verkeert uit.

We kwamen bij een groot meer met een stadje aan de rand. Er stonden wel overal borden dat hier het Telemark kanaal begon. De sluis deuren waren echter een heel stuk hier vandaan. Er gingen wel boten vanaf hier het Telemark kanaal op maar deze waren allemaal erg duur of al lang vertrokken. We besloten maar gewoon richting onze camping te gaan en het Telemark kanaal over te slaan verder. We hadden geen idee waar we heen moesten en eigenlijk leek het ons allebei niet bijzonder genoeg om er meer moeite in te stoppen.

Onze camping lag in Vinje. De huisjes waren erg groot alleen was er geen 2 persoon bed, hier was overigens wel makkelijk plek voor was geweest. Het sanitair op deze camping was echter wel dik in orde. Het was allemaal heel netjes en vrij groot opgezet, helemaal voor een toch vrij kleine camping.

We hebben 's avonds even bij het riviertje langs de camping gezeten waar het lekker vertoeven was. Morgen is onze laatste dag in Noorwegen en vertrekken we richting Oslo waar we de nachtboot terug naar Denemarken nemen.