NOORWEGEN // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 //
           2007           DAG 16 // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 //

Noorwegen  2007     //     Dag 17     //    Rjukan   ->   Prekistolen   ->   Stavanger

Vandaag vertrekken we vroeg richting de Lysefjord. Hier willen we morgen de Prekistolen gaan bezoeken. Onze navigatie lijd ons over prachtige wegen vol grote en kleine stenen rotsen. Dit landschap hadden we in 2 weken Noorwegen nog niet eerder gezien. Uiteindelijk komen we aan in het plaatsje Lysebotn. De weg hierheen is stijl naar beneden vol haarspelt bochten en de remmen van mijn auto hadden duidelijk moeite ermee. Eenmaal beneden bleek onze navigatie ons letterlijk het bos in gestuurd te hebben. De enige weg uit het dorp was via een veerboot die pas over 4 uur zou vertrekken en bijna 100 euro koste of de steile weg terug omhoog rijden. We besloten toch terug te rijden en eenmaal boven had de koppeling van mijn auto zijn beste tijd ook wel gehad. Dit soort wegen moesten we de rest van de vakantie maar vermijden. Rond 14.00 kwamen we in de buurt van de Prekistolen en aangezien het mooi weer was besloten we om toch vandaag erheen te gaan zodat we morgen de tijd hadden voor Stavanger.

We parkeren onze auto op de grote parkeer plaats en beginnen onze wandeling naar de Prekistolen. Het pad is erg druk begaan met allemaal verschillende mensen. Zelfs mensen die moeilijk te been zijn wagen toch de klim. Het pad is eigenlijk meer klim werk over los liggende rotsen dan een echt pad en dit is dan ook de rede waarom het zo zwaar is. Na 2 uur lopen in een stevig tempo zien we eindelijk de Prekistolen voor het eerst. Het is echt een waanzinnige plek! De Prekistolen steekt 600 meter recht omhoog uit de Lysefjord! De bootjes zijn zo klein dat je bijna niet ziet en het uitzicht is geweldig! We moesten net als iedereen even op de punt staan voor de foto maar al snel waren we bibberend vertrokken van het puntje. We hebben een half uurtje gezeten en zijn toen terug gegaan. Na 2 uur klauteren waren we bij de auto en nog geen 2 minuten laten begon het te stort regenen! Goede timing dus want dit pad wil je zeker niet bewandelen als de stenen nat en dus glad zijn.

We reden richting Stavanger, haalde eten bij de mac en gingen naar ons huisje dat op een erg drukke maar leuke camping lag. Het huisje zelf was ook netjes en goed ingericht.