NOORWEGEN // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 //
           2007           DAG 16 // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 //

Noorwegen  2007    //    Dag 15   &   Dag 16   //   Voringfoss  ->  Rjukan

Dag 15 : Voringfoss -> Rjukan

Vandaag is onze eerste stop bij de watervallen van Latefossen. De watervallen komen aan 2 kanten van een grote rots naar beneden. Het mooiste is dat we waterval naast de weg ligt en onder de weg door stroomt. De Auto's op de brug worden dan ook echt nat. Het is verreweg de mooiste waterval van Noorwegen die wij gezien hebben.

Na de watervallen zijn we eigenlijk aan één stuk door gereden richting Rjukan. De weg is wat saai in vergelijking met wat we de laatste week gewend zijn en rond 2 uur 's middags komen we aan in Rjukan. We checken in bij onze camping en gaan daarna Rjukan in. We besluiten om naar De waterkracht centrale te gaan die hier vlakbij ligt. Voor het museum ligt een loop brug waar net mensen aan het bungeejumpen waren. Iets te heftig voor ons maar wel leuk om even naar te kijken.

Deze waterkracht centrale werd in de 2de wereld oorlog vernield omdat er "zwaar water" gemaakt werd. Dit was een belangrijk middel voor het maken van een atoom bom en dus bezetten de Duitsers de centrale. In het museum draaide een film "the real heroes of Telemark". Dit is de moeite waard om te kijken. Je ziet hoe een select groepje soldaten de centrale moet opblazen midden in de winter. Er is commentaar van de echte soldaten.

De centrale is verder ook helemaal als museum ingericht. Er is veel te zien over elektriciteit en natuurlijk over de 2de wereld oorlog. Wij vonden dit museum echt de moeite waard. Met name ook vanwege de film over de 2de wereld oorlog.

Na het museum hebben we nog wat inkopen gedaan in Rjukan en zijn daarna naar ons huisje gegaan. Het was een erg klein huisje waar je amper in kon staan maar dat maakte het wel lekker knus.

Overnachting : hytte-og caravan park, Rjukan

Dag 16 : Rjukan

Vandaag hebben we niks bijzonders op de planning en willen vooral wat uitrusten voor de lange dag die we morgen hebben richting Stavanger. Het huisje is alleen zo klein dat we er wel uit moeten. Het is hooguit 2,5 x 2,5m qua grote met daarin een stapelbed, eet tafel en een keukentje. Verreweg het minste huisje van onze tour en dat nog wel op een camping gerund door Nederlanders.

Na het ontbijt vertrekken we dus en rijden we de bergen rond Rjukan in. We hadden iets gelezen over de Gausatoppen. Hier zou je met een karretje door de binnenkant van deze berg kunnen. Het is een soort lift in een berg gebouwd in de 2de wereldoorlog. De lift stopt boven op de berg en vanaf daar schijn je een fantastisch uitzicht te hebben. Bij helder weer schijn je 1/6de deel van Noorwegen te kunnen zien. De "lift" was maar bepaalde dagen per jaar open en volgens de receptie van ons park was dat vandaag ook.

Vol goede moet gingen we erheen en inderdaad het was open! Echter was de prijs ongeveer 50 euro p.p. Dit vonden we iets te gortig voor iets waar we niet van wisten wat het was. En we besloten het maar niet te doen. We hebben boven nog wat door de prachtige natuur gereden en zijn toen weer terug naar Rjukan gereden. De wegen hier zijn allemaal erg stijl en zitten ruim boven de 10%. Eenmaal in rjukan gaan we nog even bij de waterval kijken die in de buurt van de waterkrachtcentrale ligt. We besluiten om met de Crossobanen omhoog te gaan. Dit kosten maar een paar euro en het zag er best leuk uit. Echter bleek dit erg tegen te vallen. Er was boven weinig te doen en we besloten dus maar wat te gaan lopen zoals iedereen deed. Na ongeveer een uur lopen hadden we nog niks bijzonders gezien en vonden we het mooi geweest. Teleur gesteld namen we de Crossobanen weer terug naar beneden. Wat ons betreft dus echt een afrader voor iedereen. Als ik het nog eens mocht doen ging ik toch voor de Lift naar de Gausatoppen, ook al was deze erg duur. Vind dit nog steeds een gemiste kans.

We hebben nog wat souvenirs gekocht in rjukan en wat boodschappen gedaan voor onderweg morgen. Ook hebben we vast onze route uitgezocht. We wilden morgen een beetje een mooie route rijden en dat koste wat plan werk. We zijn op tijd gaan slapen want morgen is het vroeg dag.