NOORWEGEN // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 //
           2007           DAG 16 // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 //

Noorwegen  2007    //    Dag 14   //   Voringfoss

Vandaag hoeven we niet ver te rijden omdat ons huisje lekker in de buurt van de toeristische dingen ligt. We beginnen de dag met een bezoek aan de Voringfossen. Deze waterval hadden we gisteravond ook al bezocht maar konden we toe niet zien door de mist in de canyon. De waterval was nu wel goed zichtbaar. Het water stort zich 183m omlaag. We zijn eerst boven aan de waterval gaan kijken bij Fosli hotel. Hier heb je een mooi uitzicht op de water waterval en de canyon. Voor de parkeerplaats moet je wel betalen maar dit was maar een paar kronen.

We zijn hierna door gereden en hebben onze auto op de grote parkeer plaats bij de souvenir winkels geparkeerd. Vanaf hier zijn we richting de waterval gelopen. Op het eind punt sta je echt bijna boven op de waterval. Er zijn hier nergens hekken en dus is het echt uitkijken. Je kunt zo uitglijden en 200 meter naar beneden vallen. Nadat we bovenop de waterval hadden gekeken zijn we een stuk langs de weg naar beneden gelopen. Vanaf de weg kan je de waterval mooi van voren bekijken. Er staan hier ook prachtige planten en bloemen op de rots wand.

Hierna zijn we richting Eidfjord gereden. De weg hierheen van Voringfossen is echt geweldig. De weg loopt alleen naar beneden en er zijn diverse tunnels die in een cirkel vorm naar beneden lopen. Erg leuk voor de sportief ingestelde autorijder. We hebben in Eidfjord het "Hardangervidda natursenter" bezocht. Hier staan veel dieren opgezet die in dit natuur gebied leven en er zijn prachtige tentoonstellingen en veel interactieve dingen die je kan doen. Het hoogte punt van dit museum is de panorama film over de Hardangervidda. Alleen hiervoor zou ik al echt aanraden naar dit museum te gaan. De film is echt prachtig en door het panorama beeld is het net of je zelf in de natuur loopt.

Na het museum zijn we Eidfjord ingerden waar we lekker gegeten hebben bij een restaurant en hebben na het eten aan de fjord een lekker ijsje gegeten. De fjord is echt schitterend en groot. Ooit lag de Queen Mary 2 aan deze steigers! We zijn ook nog naar een elektriciteit centrale gereden maar deze bleek gesloten te zijn. De canyon erheen was echter wel erg mooi en zeker de moeite waard om te bezoeken.