NOORWEGEN // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 //
           2007           DAG 16 // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 //

Noorwegen  2007   //   Dag 13   //  Gaupne  ->  Voringfoss

Vandaag rijden we eerst naar Manheller. Hier pakken we de veerpont richting Laerdal. We rijden eerst nog een stuk door richting "Borgund". Hier bezoeken we een van de mooiste stavkyrkje's van Noorwegen. Deze kerk is echt prachtig bewaard gebleven en ligt op een mooie locatie. Er zit een klein museum bij het kerkje met wat tentoonstellingen van hoe het er binnen uit ziet. Wij besloten vanwege de prijs niet naar binnen te gaan. Ik weet niet precies wat het koste maar het was echt een uitbuitertje voor zo'n klein kerkje. Het hele gebeuren hier was net iets te toeristisch om het echt oude kerk gevoel er uit te laten komen, jammer.

Na het bezoek aan Borgund zijn we een stukje terug gereden en de Laerdaltunnel in gegaan. Dit is de langst tunnel op het vaste land van europa. De tunnel is 24,5km lang. Het bijzondere is dat de tunnel elke 5km van een andere kleur verlicht is. Dit is expres gedaan om tunnel visie te voorkomen. Het is wel een apart idee als je na 10km bedenkt dat je bij een ongeval echt geen kant op kan. Maar wel erg leuk om een keer door zo'n lange tunnel gereden te hebben.

Toen we de tunnel uitkwamen zijn we de 50 weg opgereden richting Holl. Dit is een erg rustige weg met prachtige uitzichten op de Hardanger vidda. We hebben hier echt een half uur gereden zonder iemand anders te zien. Vanaf Holl zijn we richting Eidfjord gereden. Onderweg zijn we gestopt op een parkeerplaats. Toen we de weg omhoog afkwamen bleek de parkeerplaats echt vol met geiten te liggen! Echt leuke beesten, ze waren echt eigenwijs en wilde absoluut geen plaats maken voor ons. Na 10 minuten kwam er ineens een herder die ze van de parkeerplaats af haalde. We wilden net weg gaan en dus moesten we een heel stuk achter de geiten aan en tussen de geiten door rijden. Dit leverde wel leuk beeld martiaal op!

Niet veel later waren we bij ons huisje voor de komende 2 nachten. Het huisje lag in Voringfoss en was echt het mooiste van de hele vakantie. Het was erg luxe ingericht en had zelfs een eigen WC! Ook was er stromend kout water in het huisje. Na het eten zijn we nog even naar de Voringfoss waterval geweest die vlakbij lag maar doordat het al donker was zagen we eigenlijk alleen de mist die er omheen hing. Gelukkig hebben we morgen nog een hele dag om het goed te bekijken. We zijn terug naar ons huisje gegaan en hebben een avondje genoten van de luxe die we hier hadden.