MEXICO // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //

Mexico  2011     //     Dag 4     //    Merida  ->  Uxmal  ->  Campeche

Bekomen van de schrik van het ongeluk gister besloten we het vandaag rustig aan te doen. We hadden allebei last van onze nek en we maakte ons toch wel zorgen of we het ongeluk op de juiste manier afgehandeld hadden. Je weet natuurlijk nooit wat voor een verrassing je krijgt als je de auto gaat inleveren aan het eind van de rondreis.

We reden richting Uxmal waar ook een grote maya stad ligt. Dit keer waren de gidsen niet opdringerig en gingen we lekker zelf op onderzoek uit. Dit bleek een erg grote stad te zijn met veel mooi gerestaureerde gebouwen. De piramide van de tovenaar stak echt overal bovenuit en was het middelpunt van de stad. Er liepen hier net als in Chitzen Itza weer erg veel leguanen rond en in alle nisjes van de gebouwen zaten veel mooie vogels en vleermuizen.

Bijzonder aan deze stad was dat we ook een piramide mochten beklimmen waardoor we een mooi uitzicht hadden over de hele stad die echt midden in de jungle lag. Na 2 uur rondlopen waren we mede door het warme weer echt kapot en we besloten wat te gaan eten in het restaurant bij het park. Dit bleek echter niet zo'n goed idee achteraf, het eten was niet echt lekker en Guido werd vanaf dat moment behoorlijk ziek wat toch wel zijn stempel drukte op de hele vakantie. Vanuit Uxmal reden we naar Campeche wat weer een grote drukke stad bleek te zijn. Ons hotel stond echt aan de kust en omdat we op de bovenste verdieping zaten hadden we vanuit onze hotel kamer een prachtig uitzicht over de zee. We zijn na aankomst nog even het centrum in gelopen. Campeche heeft een prachtig koloniaal centrum met prachtig gekleurde oude huisjes. Er is ook een erg levendig plein waar veel Mexicanen hun dag hangend op banken verdoen. Het oude centrum word omringd door een grote muur met een aantal grote poorten. Eenmaal buiten de muren van het centrum is de kade bezaaid met oude kanonnen die de stad vroeger verdedigd hebben.

Na het bezoek aan het centrum hebben we gegeten in ons hotel en zijn daarna vanaf het balkon van onze hotel kamer naar de prachtige zonsondergang gaan kijken. Hierna zijn we gaan slapen met in ons achterhoofd de lange rit van morgen naar Palenque die doordat Guido zich zo beroerd voelde wel eens erg zwaar kon worden.