MEXICO // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //

Mexico  2011    //    Dag 2    //   Cacun   ->   Chitzen Itza   ->   Merida

Ondanks dat we gister een erg lange dag hadden vertrokken we vandaag al vroeg. Door de tampratuur was het een moeilijke eerste nacht en we wisten dat er vandaag een lange rit voor ons lag.

Na 3 keer verkeert gereden te zijn in Cancun vonden we eindelijk de weg richting Merida en dit was even wennen. De weg was gewoon 1 lange streep asfalt met links en rechts bomen. We hadden eigenlijk nergens een stukje mooi uitzicht of een moment waarop je dacht hier stoppen we even. Geen restaurantjes, geen winkeltjes en dat maakte het rijden er niet leuker op. Halverwege Merida kwamen we aan bij Chitzen Itza.

Chitzen Itza is wellicht de meeste bekende Maya ru´ne. De piramide is prachtig herbouwd en het hele complex ligt er erg mooi bij. We kwamen al snel achter een aantal rare zaken zoals dubbele entree prijzen en opdringerige Mexicanen. Wij liepen al snel tegen een stel Nederlanders aan die een Nederlands talige gids hadden. Wij hadden hier weinig zin in maar door het aandringen van de gids besloten we het toch maar te doen.

De prijs van de gids was overigens belachelijk duur maar ze wist wel erg veel te vertellen over de ruines en dat maakte wel wat goed. Wel erg vervelend was dat ze telkens in de brandende zon iets ging vertellen en niet even de schaduw opzocht. En verder bleef ze soms erg lang door vertellen terwijl wij allang zoiets hadden van volgende onderdeel.

Na een wandeling van 2.5 uur door de brandende zon waren we helemaal gaar en besloten even wat te eten in het restaurant bij de ru´ne. Het eten was erg goed en de Mexicaanse kook stijl beviel ons prima. We hadden vandaag eigenlijk nog een Cenote willen bezoeken maar we waren behoorlijk gaar van de rondleiding dat we besloten maar richting Merida te rijden. Ook in ons achterhoofd dat we nog minstens 2.5 uur moesten rijden tot ons hotel.

De weg ging verder zoals eerder op de dag en dit beeld zou de hele vakantie ook zo blijven. In Merida hadden we ons hotel gelukkig snel gevonden. Het hotel zag er prima uit en we besloten na alles uit gepakt te hebben om even het centrum in te lopen. Het was in deze stad echt veel te druk, het was echt zwart van de mensen en iedereen kwam zo opdringerig over. Na een wandeling langs een maya winkel, het gemeente huis en de kerk kwamen we bij een leuk rustig restaurantje. Het eten hier was echt top en de bediening was erg aardig. Na het eten zijn we terug naar ons hotel gelopen en zijn hier vroeg ons bed in gegaan.