MEXICO // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //

Mexico  2011     //     Dag 14     //    Sian Ka'an

Vandaag staat er weer een tour op het programma. We worden weer opgehaald bij ons hotel en rijden naar Tulum. Hier blijkt dat we dezelfde tour guide als gister hebben waar we erg blij mee waren aangezien dit een erg aardige man was. We kwamen in een groepje met 2 Belgische mensen en 2 Noorse vrouwen. Alle groepjes kregen een jeep en we reden in een lange rij richting Sian Ka'an. Dit is het grootste nationaal park van Mexico wat vol mangrove bossen en prachtige stranden en koraal riffen ligt. Al snel blijkt dat de reclame folder van deze tour niet helemaal klopt. Er stond in 2 uur jeep safari en daarna een boot tocht. De jeep safari blijkt echter niet meer dan 2 uur vol gas door de jungle rijden totdat we bij de boten aankwamen. Toch wel een beetje misleidend vonden wij. De weg waarover we reden was echter ook nog eens super slecht waardoor het jeep gedeelte absoluut geen pretje was.

Eenmaal in de boten moeten we snel vertrekken. De eigenaar van het kleine bootje had namelijk net een groep zee koeien gezien en die zijn erg zeldzaam en worden bijna nooit in het wild gezien. Als we op de plek komen waar hij ze gezien had blijken we pech te hebben want hij kan ze nergens meer vinden. Wel zien we al snel dat de andere bootjes wel iets gevonden hebben. Het blijkt een groep dolfijnen die springend uit het water proberen weg te komen van de achtervolgende boten. Na de dolfijnen ziet de Eigenaar van het bootje ineens iets op de bodem. We liggen ongeveer 10 minuten te dobberen ons afvragend waar we naar kijken als er ineens een donkere vlek op de bodem in beweging komt. Het blijkt een schildpad die even lucht komt happen. We blijven een tijdje liggen en de schildpad komt af en toe even boven . Het is echt een prachtig gezicht om ze op deze manier te zien.

We gaan richting onze lunch in het kleine dorpje Punta Allen. Onderweg komen we nog dolfijnen, zeesterren en verschillende vogels tegen. Na de lunch varen we richting koraal rif waar we weer mogen snorkelen. Het water is hier erg ruw maar het koraal is wel prachtig. We zien 10 tallen verschillende vis soorten en de mooiste koralen. Na het koraal rif varen we naar een strand dat door de tour guide het natuurlijke zwembad genoemd word. Als we er aankomen snappen we ook waarom. Het water is echt glas helder en het zand op de bodem is helemaal wit. Het lijkt alsof de boten hier zweven boven het water.

Na een half uurtje op het strand varen we terug naar Punta allen om te gaan eten. Het eten is erg goed met name als je bedenkt dat het dorp zo afgelegen ligt. Na het eten maken we een wandeling door het dorp en zien we nog een aantal krokodillen in de mangrove bossen. Hierna rijden we met de jeeps terug naar Tulum waarna we weer met het taxi busje worden terug gebracht naar ons hotel voor de laatste avond in Mexico.