ZWITSERLAND, ITALIň // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 //     &  FRANKRIJK  2012   // DAG 16 // DAG 17 //

Zwitserland,   ItaliŽ  en  Frankrijk  2012     //    Dag 4    //   Raron  ->  San Baronto (italiŽ)

Vandaag beginnen we de dag met het schoonmaken van ons huisje. Gelukkig zijn we her zo meer klaar en kunnen we uitchecken bij de receptie. Het is nog erg vroeg omdat we vandaag een lange weg moeten afleggen. Bij de receptie informeren we nog even of de route die we vandaag willen rijden mogelijk is. We willen rijden over de simplon pass en deze wil weleens gesloten zijn vanwege slechte omstandigheden. Eindelijk hebben we dan een beetje geluk in Zwitserland wat de pas bleek geopend.

Na ongeveer 10 minuten rijden vanaf onze camping zijn we al bij het begin van de pass. De weg naar boven is geweldig maar wel heel erg stijl. Onze kleine auto heeft er soms toch wel enigszins moeite mee om boven te komen, met name als we even stilgestaan hebben. De uitzichtpunten langs de weg zijn echtgeweldig en genietend van het uitzicht rijden we door diverse tunnels naar boven. Het hoogst haalbare punt met de auto ligt op 2005 meter hoogte. Boven op de berg komen we allemaal Zwitserse tanks tegen die hier een oefening aan het houden zijn.

Er hangt wel een surrealistisch beeld aangezien er een flink pak sneeuw ligt en de wolken op 10 meter boven de weg hangen. Het is net alsof je door een grote witte tunnel heenrijd. Eenmaal over de top veranderd het landschap gelijk en begint ook de tempratuur meteen te stijgen. Als de wolken wegtrekken rijden we door een prachtige canyon die ten opzichte van de Zwitserse kant veel groener aandoet. Echter zijn er aan deze kant geen mooie uitzichtpunten doordat de rotsen zo dicht op elkaar liggen.

Eenmaal in het dal passeren we de Italiaanse grens. Er staat een groot stop bord en een witte lijn en dus besluiten we netjes te stoppen. De Italiaanse douaniers blijken echter liever lui dan moe en maken vriendelijk gebarend vanuit hun huisje het gebaar dat we door mogen rijden. Aan het einde van de canyon rijden we bijna direct tegen Lago Maggiore aan. We stoppen bij het plaatsje Stressa om een van het uitzicht te genieten. De tempratuur is hier echt heerlijk en er hangt meteen een sfeer alsof alles hier rustig aan moet gaan.

Het meer ligt er door de bewolking niet super fraai bij maar het is toch wel een bijzondere plek. We besluiten verder te rijden en Milan links te laten liggen. Over de goede snelwegen rijden we in redelijk tempo richting Toscane. Als we bij een tankstation even stoppen voor een broodje en wat drinken worden we helemaal gelukkig van de tempratuur. Gister stonden we nog met onze winterjas op de Riederalp en nu kunnen we de korte broek al uit de kofferbak halen. We rijden langs Florence Toscane binnen op zoek naar onze camping.

Het plaatsje San Baronto is klein en daardoor moeten we goed zoeken. Het is echter wel schitterend op een heuvel gelegen en hierdoor erg populair bij wielrenners. De camping zelf is echt prachtig gelegen en vanuit onze tent kijken we zo over het dal heen. ís Avonds gaan we eten in het restaurant van de camping wat echt heerlijke pizzaís serveert. Grootste nadeel van ItaliŽ blijkt dat je daarna nooit meer een pizza in Nederland hoeft want vergeleken met daar bakken ze er hier echt niks van.

Overnachting : Camping Barco Reale, San Baronto (ItaliŽ)