ZWITSERLAND, ITALIň // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 //     &  FRANKRIJK  2012   // DAG 16 // DAG 17 //

Zwitserland,   ItaliŽ  en  Frankrijk  2012     //    Dag 3    //   Riederalp

Vandaag willen we naar Aletsch gletsjer die vlak bij onze camping ligt. Dit is de grootste Gletsjer op het Europese vast land en is 23,6 km lang. Helaas kwamen we ook vandaag weer bedrogen uit in Zwitserland. Omdat we in mei zijn blijken alle liften naar boven nog gesloten. Het ski seizoen eindigt begin april en het wandel / zomer seizoen begint pas in juni. Alle bewoners nemen dus in deze periode vakantie en dus is bijna alles in deze regio gesloten.

We rijden wel naar de start van de langste kabelbaan in de regio. Deze blijkt echter gesloten en word momenteel ook onderhouden. We krijgen hier wel de tip dat de kabelbaan naar Riederalp wel geopend is. Echter wel alleen voor het onderste gedeelte. Het deel van Riederalp naar de top van de erg is nog wel gesloten. We rijden dus richting Riederalp en hier blijkt inderdaad de kabelbaan geopend. We informeren even bij de receptie of we de gletsjer wel kunnen zien. Volgens de vrouwe is het niet mogelijk vanuit Riederalp zelf maar we kunnen vanuit daar wel verder omhoog wandelen naar de top van de berg.

We besluiten dus omhoog te gaan en eenmaal boven treffen we een ware spookstad aan. Het complete dorp is uitgestorven en dus zit een broodje of drankje er niet in vandaag. Bij een enkele bewoner die zijn sneeuwscooters aan het onderhouden is informeren we welke kant we op moeten en hij wijst ons dan ook netjes de weg omhoog. Het uitzicht vanuit Riederalp is wel schitterend en al snel zien we de eerste berg marmotten die lekker in de zon zitten.

Het pad omhoog is goed te belopen maar wel veel verder dan we eigenlijk dachten. Eenmaal boven op de berg komen we bij een wit gebouwtje dat een beetje op een kasteeltje lijkt. Het ziet eruit alsof het al jaren niet meer open is geweest. Vanaf hier blijken we echter de Gletsjer nog niet te kunnen zien en we zoeken naar een pad over de rand van de berg. Er blijkt echter zoveel sneeuw te liggen dat we gewoon niet verder kunnen lopen. Ook hangt er een hele donker wolk in het dal boven de gletsjer en een later begint het zelfs te onweren. Teleurgesteld besluiten we dan ook terug naar beneden te wandelen.

Gelukkig komt de onweersbui niet over de berg heen en kunnen we wel droog en veilig terug naar de kabelbaan lopen. Toch een beetje balend dat we niks kunnen doen in deze omgeving besluiten we om terug te gaan naar onze camping. Morgen reizen we verder naar ItaliŽ waar we hopelijk mee geluk hebben.

Overnachting : Camping Simplonblick, Raron (zwitserland)