ZWITSERLAND, ITALIň // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 //     &  FRANKRIJK  2012   // DAG 16 // DAG 17 //

Zwitserland,   ItaliŽ  en  Frankrijk  2012     //    Dag 2    //   Zermat

Eigenlijk wilden we vandaag naar de Mont Blanc gaan maar op onze camping wisten ze te vertellen dat het weer erg slecht was en er dus weinig te zien zou zijn. Zij hadden gelukkig een internet verbinding waar de het makkelijk op konden opzoeken. Zij kwamen ook met het advies om naar Zermat te gaan. Hier was het weer wel een stuk beter en daardoor hadden we de kans om de Matterhorn te zien.

Ongeveer een uurtje deden we er over om van de camping naar Zermat te rijden. Het dorp zelf is niet met de auto toegankelijk en het laatste deel moeten we dan ook met een treintje afleggen. Het is een leuke rit en het uitzicht is prachtig. Eenmaal boven informeren we wat het kost om met de kabelbaan helemaal naar de top van de berg te gaan. De vrouw wijst ons op een monitor met Live beelden en het blijkt dat door laag hangende bewolking boven helemaal niks te zien is. Ook blijken de kaartjes voor de kabelbaan schandalig duur te zijn.

We besloten dus om niet verder naar boven te gaan en vanuit het dorp Zermat wat rond te wandelen. Iemand wees ons op een pad richting een uitzichtpunt. Met een beetje geluk zouden we op het eind van het pad de matterhorn kunnen zien. Dit is misschien wel de bekendste berg van Zwitserland. Als we op het uitzichtpunt zijn zien we eigenlijk helemaal niks. Er staat echter nog een ander stel en die vertelden dat we geduld moesten hebben. Na ongeveer 10 minuten wachten begon de bewolking even weg te trekken en ineens was hij daar. De prachtige punt van de Matterhorn die overal bovenuit torent.

Het blijkt echter voor korte duur en zo snel als de wolken weg trokken kwamen er weer nieuwe voor in de plaats. We zijn terug gelopen naar het dorp over een schitterend pad. Om te wandelen is deze omgeving al uitermate geschikt en dan te bedenken dat we niet eens boven op de berg zijn geweest. We zoeken in het dorp naar een restaurant maar al snel komen we er achter dat de prijzen hier echt schandalig zijn. Uit eindelijk hebben we dan ook maar voor een burger bij een fast food restaurant gekozen.

Het is overigens wel een verademing dat dit dorp niet door toeristen met de auto bezocht mag worden. Je hoeft je nergens druk te maken om rondrijdende autoís. Slecht een enkeling die hier daadwerkelijk woont komt met zijn eigen auto door het centrum van het dorp. Halverwege de middag zijn we weer met het treintje terug naar beneden gegaan en vervolgens terug naar onze camping.

Overnachting : Camping Simplonblick, Raron (zwitserland)