ZWITSERLAND, ITALIË // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 //     &  FRANKRIJK  2012   // DAG 16 // DAG 17 //

Zwitserland,   Italië  en  Frankrijk  2012     //    Dag 10    //   Rome

We beginnen vandaag met een bezoek aan de medewerker van Vacansoleil om ons beklag te doen over diverse zaken. De vrouw is bijzonder behulpzaam en begrijpt precies wat we bedoelen. Op het verzoek of we niet kunnen verhuizen naar caravan ipv een tent word ook positief gereageerd. Er blijkt nog één caravan vrij te zijn en de vrouw en de vrouw brengt ons erheen om te kijken of dit een betere optie is. De caravan is schoon, heet zijn eigen douche en wc en ligt op een rustigere plek op de camping. De vrouw geeft wel aan dat we niet kosteloos kunnen wijzigen van accommodatie en nadat we het over de prijs eens geworden zijn pakken we al onze spullen in en brengen het naar de sta caravan. Het koste ons uiteindelijk 100 euro extra voor 3 nachten maar dat hadden we er wel voor over.

Door al het verhuis werk kunnen we pas veel later dan gepland richting Rome centrum vertrekken. We hebben een buskaart gekocht die 3 dagen geldig is en de bushalte blijkt bijna naast de camping te zitten. Ook de bus heeft last van files en scootertjes en na een half uurtje rijden komen we aan bij het eerste metro station richting het centrum. Onze buskaart is ook voor de metro geldig en dus kunnen we zo doorlopen. De metro is op zijn startpunt en dus is het rustig, als er meer mensen bij komen snappen we toch wel dat we goed op onze spullen moeten letten. Er lopen hier toch wel behoorlijk wat ongure types rond.

We stappen uit bij het Colloseum en hebben vanaf het station meteen een mooi uitzicht op de ingang. Er staat een lange rij voor de kassa maar we besluiten om er toch maar in te gaan staan. De rij is sneller opgelost dan we in eerste instantie dachten. Bij de kassa neemt Suzanne ook een audio tour bij haar kaartje zodat we weten wat er allemaal te zien is. Er lopen grote groepen toeristen door het oude gebouw maar deze lijken niet echt een route te volgen maar slechts hun gids. Het gebouw is echt prachtig en dankzij de audio tour komen we bijzondere dingen te weten die het nog interessanter maken.

We lopen ongeveer anderhalf uur binnen rond als we alles wel zo’n beetje gezien hebben. We lopen het gebouw uit en wandelen het Forum binnen. We moeten hier wel entree betalen en dat weert ook gelijk een hoop toeristen. Dit is een compleet vervallen oude stad met prachtige tuinen en uitzicht punten. Je hebt hier verreweg het beste uitzicht op het Colloseum en ook op de Sint pieter kerk in Vaticaanstad en. Het is een heerlijk rustig gebied waar je wel een paar uur kan rondlopen om de drukte van de stad even te ontwijken.

We lopen vanaf het forum terug naar het Colloseum en pakken de metro naar station Spagna. Vanaf hier lopen we richting de beroemde Spaanse trappen waar we ons eerlijk gezegd meer van voorgesteld hadden. Dit kan ook komen doordat de trappen amper te zien waren omdat er een mensen massa bovenop zat. We eten hier wat bij een fast food keten en bekijken op de kaart wat we nog allemaal willen doen. Uiteindelijk stippelen we een route uit die door het centrum langs bekende toeristische attracties naar het Colloseum loopt.

We lopen eerst langs de prachtige Trevi fontein die ontworpen is door Bernini en dan naar Piazza Colonna waar de Italiaanse regering gevestigd is. Vanaf hier volgen we de hoofdstraat naar “Altera della patria”, dit is een enorm wit gebouw dat midden op een druk kruispunt ligt. Waar het gebouw precies voor dient weten we niet maar als we even op strappen gaan zitten worden we direct door de politie weggestuurd. We lopen langs dit gebouw op richting het Colloseum en kijken nog even bij het forum van Augustus dat vanaf de weg goed te zien is. Bij het colloseum blijkt dat we vanochtend een verstandige keuze gemaakt hadden. De rij is nu wel 10 keer zo lang en dus stappen we met een goed gevoel in de metro terug naar de camping waar we rest van de avond genieten van onze stacaravan.

Overnachting : Camping Fabulous, Rome (Italië)