INDONESIň // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
        2014      // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 //

IndonesiŽ  2014   //  Dag  9  //  Jogyakarta  ->  Prambanan  ->  Malang

Vandaag vertrekken we extreem vroeg uit ons uit hotel in Jogyakarta. Direct na het ontbijt komt onze gids ons ophalen en rijden we de drukke ochtend spits van Jogyakarta in. De ochtend spits is verschrikkelijk druk en overal racen weer scootertjes langs ons op. Gelukkig rijden we naar de rand van de stad en na ongeveer een uurtje rijden komen we aan bij het Prambanan tempel complex. Omdat we dit keer een langere broek aanhebben hoeven we geen doekje om te doen.

Net als gister is het ook bij dit tempel complex weer super druk. Er zijn met name veel kinderen op het terrein te vinden en Suzanne is dan ook regelmatig weer op de foto te vinden. De Prambanan is het grootste Hindoestanen tempel complex buiten India. De gids verteld dan ook uitvoerig over hoe het HindoeÔsme in elkaar zit. We zijn nog een beetje in de ban van het Boedisme van gister en dat spreekt ons toch een stuk meer aan. Deze gids kan het ook niet zo goed overbrengen en daardoor snappen we eigenlijk niet precies wat het geloof nou precies inhoud. Het tempel complex is wel erg fraai maar er is hier in tegenstelling tot de Borobudur nog veel werk te verrichten. Vanaf het complex heb je ook een mooi uitzicht op de Merapi vulkaan waar ook duidelijk wat rook uit komt.

We lopen nog een stuk om de tempel heen om mooie fotoís te maken maar omdat een groot deel in de steigers staat is het niet zo fraai als op sommige internet fotoís. Veel eerder dan de gids verwachte zijn we weer terug bij de uitgang en dus vertrekken we vroeg richting ons volgende hotel in Malang. We rijden de hele dag over een eindeloos lange weg. Er is onderweg eigenlijk maar weinig te zien. Veel smerige dorpjes, rijstvelden en vooral heel erg veel drukte. We stoppen eerst bij een reeks winkeltjes voor wat drinken. Een aantal winkeltjes verkoopt ook dieren waaronder apen in kooitjes. We weten niet wat we zien en de tranen staan bijna in mijn ogen als het beestje zijn handje naar me uitsteekt.

Als we in de auto zitten vragen we de gids wat de dieren nou moeten kosten. Een mooie vogel kost ongeveer 50 tot 100 euro verteld hij. Als we vragen hoe duur een aap dan wel niet is als een vogel al zo duur is moet hij lachen. Een aap kost maximaal 10 euro want die wilt niemand hebben zegt hij. Suzanne en ik kijken elkaar aan en het enigste wat ik kan bedenken is dat ik voor 50 euro 5 apen had kunnen vrijlaten. Een bijzonder vreemd gevoel overheerst dan toch de rest van de dag. Rond 3 uur Ďs middags stoppen we bij een restaurant om te eten. Dit is echt een restaurant dat we nooit zelf uitgekozen zouden hebben maar de gids vind het fantastisch en er is verder niks in de buurt. We bestellen toch wat rijst maar het smaakt gewoon echt niet lekker. ís Avonds voelen we ons allebei ook niet lekker dus misschien was het eten toch niet zo goed als de gids dacht.

We beginnen de reis nu wel echt vervelend te vinden, we zitten ruim 6 uur in de auto en volgens de gids zijn we er nog lang niet. We rijden nog steeds over dezelfde weg en de chauffeur haalt voor ons gevoel soms halsbrekende toeren uit. We krijgen op een gegeven moment zelfs een bekeuring omdat hij inhaalt tegen het verkeer in maar dat gids lacht het weg. Hij verteld dat ze de agent gewoon wat zwart geld gegeven hebben en dat het toen opgelost was. Tegen 18.00 stoppen we nog een keer bij een koffie tentje dat de gids aanraad. Hij kent zichtbaar de eigenaren van het tentje en ondanks dat wij nu liever waren doorgereden naar ons hotel wilt hij perse nog even blijven.

Ruim een half uur moeten we wachten voordat we eindelijk verder rijden. Tegen 8 uur ís avonds rijden we eindelijk Malang binnen waar het een grote verkeerschaos is. Het duurt daardoor nog eens een uur voordat we eindelijk bij ons hotel aankomen. Ruim 13 uur hebben we in de auto gezeten we zijn dan ook behoorlijk geÔrriteerd door de lange rit. Gelukkig is ons hotel voorzien van een goed restaurant en daar waren we wel aan toe na zoín lange dag zonder iets interessants onderweg gezien te hebben. In de reis brochure stond inderdaad dat we rekening moesten houden met lange reis afstanden maar 13 uur door dezelfde chauffeur is echt te gek. In Nederland zou het verboden zijn voor een chauffeur om zo lang te rijden en dus vinden we het wel vreemd dat een Nederlandse organisatie dat toestaat. Morgen kunnen we uitslapen en daar zijn we wel aan toe.

Overnachting : Regent's Park Hotel, Malang (Java)