INDONESIň // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
        2014      // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 //

IndonesiŽ  2014    //   Dag 8   //   Jogyakarta  &  Borobudur

Na een prima ontbijt worden we weer opgehaald door gids Jenny. We stappen in de auto en rijden eerst naar het Keraton, dit is het paleis van de Sultan. Hier worden we door een locale gids door het complex heen geleid. De gids is een ontzettend klein vrouwtje van misschien 1.45 hoog. Wij zijn zelf allebei best lang en dat moet ongetwijfeld een grappig beeld opgeleverd hebben. De wij zelf vrij lang zijn was ook de lokale bevolking opgevallen. Regelmatig werd met name Suzanne gevraagd of ze op de foto wilde. Blijkbaar zien ze hier niet vaak blanke mensen en helemaal niet van onze lengte.

Het paleis is mooi maar eerlijk gezegd had ik me er meer van voorgesteld. We rijden hierna verder naar het Waterpaleis. Hier woonde de Sultan en dit complex is wat mij betreft indrukwekkender dan het vorige. De historie van het complex word door onze eigen gids goed uitgelegd. Vanuit de toren keek de sultan neer op 2 zwembaden die gevuld waren met mooie vrouwen. Als een vrouw hem beviel mocht ze onder de toren door naar een apart zwembad waar ze dan de sultan mocht ontmoeten. Na het waterpaleis bezoeken we een klein fabriekje waar ze poppen maken. Het was fascinerend om te zien hoe de oude mannetjes de poppen in elkaar zetten.

Onze gids vroeg of we nog naar een Baktik fabriek wilden bezoeken en dit leek ons wel leuk. In de fabriek worden mooie doeken gemaakt die volledig met dan hand gemaakt worden. Met grote was stempels worden er patronen op de doeken gedrukt. Na de fabriek tour werden we de fabriekswinkel in geloodst en we kregen toch wel het gevoel dat ons verzocht werd daar iets te kopen. De verkoper was toch wel enig sinds opdringerig en uiteindelijk lieten we ons ook verlijden tot het kopen van een paar kleine doekjes.

We rijden vervolgens de stad uit richting de wereldberoemde Borobudur. We stoppen bij een restaurant dat werd aanbevolen door onze gids. Een prima restaurant en een leuke atmosfeer. Naast het restaurant zit een zilver fabriek en waar we ook de fabriek mogen bezorgen. We krijgen uitleg hoe ze met branders de ontzettend kleine zilver stukjes aan elkaar maken. We kopen na lang onderhandelen over de prijs hier een zilveren borobudur in een lijstje. We hadden het idee dat er makkelijk wat van de prijs afkon maar dit bleek erg weinig te zijn. Onze gids leek ook meer aan de kant van de fabriek te staan dan aan onze kant.

Hierna reden we door naar de Borobudur. Eindelijk zijn we er dan, een van de hoogtepunten tijdens onze reis. We krijgen een zeer vriendelijke eigen gids toegewezen die erg goed Engels kan. We krijgen ook een doek om onze benen omdat blote benen niet de tempel op mogen. De gids verteld op een geweldige manier over het Boeddhisme en de historie van de Borobudur. We raken erg geÔnteresseerd in het geloof en dat is echt de verdienste van de gids. Op de tempel is het druk, heel erg druk! We lopen ongeveer een uur over het complex en weten het ondanks de drukte toch voor elkaar te krijgen om fotoís zonder mensen erop de maken. De tempel zelf is echt prachtig versiert met beelden en de stulpas geven het een bijzondere uitstraling. De gids legt ons uit wat de verschillende lagen betekenen en waar alle beelden op elke laag voor staan. Suzanne moet weer regelmatig op de foto met locale bevolking en dat levert leuke taferelen op.

Als we de tempel af lopen komt er een grote groep monniken langs. Ook maken we vanaf het grasveld een mooie overzichtfoto van de tempel met ons in een biddende houding. Overigens doen bijna alle toeristen dit hier maar het blijft toch wel grappig. De Borobudur is achteraf voor ons het hoogtepunt van het eiland Java en de enigste echte reden waarom we Java niet hadden willen missen. Wat ons betreft absoluut de moeite van een bezoek waard en makkelijk te bezoeken vanuit Jogyakarta.

Onze eigen gids staat op de parkeerplaats te wachten als we klaar zij met de tour. We lopen nog een door de vele souvenir shops die op de parkeerplaats staan maar echt iets om te kopen zien we niet. Als we terug rijden richting Jogyakarta hebben we nog een prachtig uitzicht op de Merapi vulkaan die continu in de gaten gehouden word door experts. Op het moment dat wij hier zijn is de vulkaan net 2 schalen omhoog gegaan en dat betekent dat er een grote kans op een uitbarsting is. Gelukkig niet tijdens ons verblijf! ís Avonds kunnen we nog een show bezoeken tegen extra betaling maar wij hebben hier eigenlijk niet zoín zin in. We hebben 3 zware dagen achter de rug en morgen hebben we weer een ontzettend lange reis dag voor ons. We eten weer in het hotel en dat was wederom prima!

Overnachting : Puri artha hotel, Jogyakarta (Java)