INDONESIň // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
        2014      // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 //

IndonesiŽ  2014   //  Dag  7  //  Jakarta  ->  Jogyakarta

Na een prima ontbijt worden we bij de receptie opgewacht door onze chauffeur. Hij brengt de koffers alvast naar de auto terwijl wij uitchecken uit dit luxe hotel. Het was toch wel een groot contrast ten opzicht van de dagen in Jakarta maar wel heel lekker na een paar dagen back to basic. De chauffeur brengt ons door de drukke ochtend spits van Jakarta naar het Gambir trein station. Het is hier ťťn grote mensen massa en we moeten dan ook goed op onze spullen letten.

We checken in met de vouchers die we gister in ons hotel hebben gekregen en lopen de trap omhoog. Het is even onduidelijk welk perron we moeten hebben maar al snel hebben we hem gevonden. Het duurt nog wel minsten een uur voor de trein komt en dus moeten we wachten. Naast ons staat op een gegeven moment nog een Nederlands stel. Zij hebben kaarten voor een trein die eerder gaat en dat is volgens hun de luxere trein. Dat werd over onze tickets ook verteld maar ach we zien het wel. Na lang wachten kwam dan eindelijk onze trein het perron binnen.

De nummers op de vouchers corresponderen met de wagon en de stoelen daarin en je kunt dus niet zomaar overal gaan zitten. De wagon is vol maar er zijn niet meer kaarten verkocht dan er stoelen zijn en daar waren we vooraf toch wel een beetje bang voor. Het is wel leuk om te zien hoeveel spullen mensen mee de trein in nemen. Sommigen hebben een koffer alleen al vol met eten voor onderweg.

De treinreis duurt lang, heel erg lang! Eigenlijk is het enigste dat we onderweg zien rijstvelden, rijstvelden en rijstvelden. Het is wel duidelijk wat hier de belangrijkste bron van inkomsten is, RIJST! Onderweg komt er regelmatig iemand van de trein dienst langs om eten en drinken te verkopen. Het menu bestaat uit warme maaltijden en snacks / chips. We merken dat het in onze wagon toch wel heel erg warm begint te worden en al snel komen er mannetjes van de trein die iets aan de airco lijken te doen. Veel leek het allemaal niet te helpen want de rit bleef gewoon heel erg warm. Na ruim 10 uur rijden komen we uiteindelijk het trein station van Jogyakarta binnen.

We dachten dat het in Jakarta druk was maar hier is het helemaal een mensen massa. We zien niemand van de reis organisatie en we lopen drie keer het hele station rond. We besluiten uiteindelijk het nood nummer van de organisatie te bellen en zij verteld ons te wachten. We worden terug gebeld en ze meld dat ons gids Jenny bij de uitgang staat. Wij dus nogmaals het station door maar zonder succes. Na ruim een uur zoeken worden we uiteindelijk gebeld door Jenny zelf en wij vertellen waar we staan. Uiteindelijk vinden we elkaar en Jenny blijkt in tegenstelling tot wat we dachten een man te zijn. Hij kan prima Nederlands en verteld ons dat hun bij een andere ingang van het station stonden te wachten. Nou daar hadden we eerder ook niemand gezien en dus hebben we toch het gevoel dat ze te laat waren.

Nadat we ook kennis hebben gemaakt met de chauffeur van deze week worden we naar ons hotel gebracht. Jogyakarta blijkt een extreem grote stad en we moeten ook best wel een eind rijden voor we bij ons hotel aankomen. Het hotel is erg mooi en de kamers zien er ook prima uit. Inmiddels is het al bijna avond en we kunnen dus meteen naar het restaurant voor het diner. Een mooi restaurant met prima gerechten en een nette prijs. Uitgeteld van deze lange reisdag gaan we naar ons bed. Misschien was vliegen van Jakarta naar Jogyakarta achteraf toch een beter idee geweest. We zijn echter wel een hele ervaring rijker en komen tot de conclusie dat we de lastige situatie toch prima opgelost hebben.

Overnachting : Puri artha hotel, Jogyakarta (Java)