INDONESIň // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
        2014      // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 //

IndonesiŽ  2014   //  Dag  6  //  Bukit lawang  ->  Medan  ->  Jakarta

De wekker gaat om 5 uur en na een douche en het inpakken staan we om 6 uur bij de receptie. De kok van het restaurant is speciaal voor ons extreem vroeg opgestaan om een ontbijt te maken. We krijgen ons ontbijt mee in verpakking zodat we het onderweg op kunnen eten. Wawan komt ook nog even vroeg zijn bed uit om afscheid te nemen. We verlaten deze plek dan ook met een geweldig gevoel. Een absolute aanrader voor iedereen die naar noord Sumatra wilt reizen. …ťn van de jongens tilt de koffer van Suzanne weer helemaal naar beneden en door het dorp. Eigenlijk wilt hij later voor mijn koffer terug komen maar ik besluit hem maar zelf naar beneden te tillen. Nu weet ik ook wat voor rot baan deze jongens hebben, ik had tot 2 dagen later nog spierpijn in mijn armen en benen van het gewicht dat ik moest dragen.

Beneden blijkt dat we een andere chauffeur hebben dan op de heenweg. Hij rijd een stuk rustiger en verteld ook dingen over wat we zien. Als hij ergens stopt wijst hij ons op de Sinabung vulkaan die nog geen 2 maanden voor ons verblijf was uitgebarsten. Gelukkig stond de wind continu de andere kant op want anders hadden wij deze trip misschien nooit kunnen maken. We zien ook hoeveel jungle hier wel niet gekapt is voor palmsuiker plantages. Minstens 50 milomter loopt de weg alleen langs de palmsuiker plantages. De chauffeur verteld dat dit tot 30 jaar terug allemaal jungle was. De harde realiteit voor de Orang-oetans is dus dat hun leefgebied nog altijd steeds kleiner word.

Eenmaal in Medan begint de hecktiek weer die we in heel IndonesiŽ aantreffen. Op een gegeven moment rijd er een andere auto tegen die van ons aan en er zit een flinke deuk in de deur links voor. De chauffeur stapt uit en lost het probleem op zoals dat gaat in IndonesiŽ. Een flinke scheltpartij en zonder enige vergoeding voor de chauffeur rijden we dan ook weer verder. De chauffeur weet prima de weg en lijd ons om de stad heen via boerenwegen naar het vliegveld. Ruim op tijd heeft hij ons hier afgezet voor onze vlucht naar Jakarta.

We checken weer in bij air asia en wachten een uurtje in een van de restaurants. De luchthaven van Medan is hagel nieuw en alles ziet er dan ook spik en span uit. We zijn wederom ťťn van de weinige blanke op de vlucht en hetzelfde tafereel van in en uitstappen volgt. Ik denk dat ons vliegtuig hoogtuit 30 minuten op de grond heeft gestaan voordat het weer de startbaan opging. Als je het over lijndienst vluchten hebt was dit toch wel een extreem voorbeeld. Na wederom een rustige vlucht komen we 2,5 uur later aan in Jakarta waar een chauffeur van ons hotel netjes op ons staat te wachten.

We worden naar een prachtige hotel gebracht waar zoals afgesproken de trein tickets voor de treinreis naar Yogjakarta voor ons klaar liggen bij de receptie. Nadat we ons opgefrist hebben in zijn we naar het restaurant gegaan om te eten. En wat voor een restaurant is dit! Een gigantische eetzaal met live muziek en een overweldigend aanbod aan eten. Er is een Indonesisch lopend buffet, een Italiaans lopend buffet en een Japans / chinees lopend buffet. Ook is er een geweldige grote dessert tafel met allerlei soorten ijs en taartjes. Het eten smaakt allemaal fantastisch maar toch heeft het niet dat authentieke gevoel dat we in Sumatra kregen. Vanuit onze hotel kamer hebben we later nog een mooi uitzicht op de ondergaande zon die achter de skyline van een miljoenen stad verdwijnt.

Overnachting : Satnika premiere, Jakarta (Java)