INDONESIň // DAG 1 // DAG 2 // DAG 3 // DAG 4 // DAG 5 // DAG 6 // DAG 7 // DAG 8 // DAG 9 // DAG 10 // DAG 11 // DAG 12 // DAG 13 // DAG 14 // DAG 15 // DAG 16 //
        2014      // DAG 17 // DAG 18 // DAG 19 // DAG 20 // DAG 21 // DAG 22 // DAG 23 //

IndonesiŽ  2014    //   Dag 5   //   Gunung Leuser national park

De planning vandaag is helemaal niks! Als we opstaan is het mooi weer en alles is alweer opgedroogd na de regenbui van gister. Tijdens het ontbijt zitten we te praten met Wanan en toch begint het dan te kriebelen om iets te doen. Hoe vaak in je leven krijg je de kans om een jungle te bezoekenÖ Wij zitten er nu en willen dan niks doen? Uiteindelijk besluiten we om naar het Orang-oetan voeder platform te gaan. Dit was vroeger onderdeel van de Orang-oetan opvang en sinds die verplaatst is word het platform gebruikt om de dieren aan toeristen te tonen die niet de moeite nemen om een dag door de jungle te kopen. Op advies van Wawan nemen we de route door de jungle en niet de route door het dorp. Op deze manier hebben we toch nog de kans om mooie dingen en misschien wel weer Orang-oetans te zien!

Wawam belt een vriend die gids is en als die er is vertrekken we de jungle in. Dit keer hebben we maar ťťn gids en zijn we ook echt de enigste 2 toeristen in ons groepje. De gids laat ons dit keer ook veel kleine dingen zien zoals een Cicade die voor het verschrikkelijke ratelde geluid zorgt wat je ook altijd in natuur films hoort. Ook zien we ontzettend grote mieren en mooie vlinders. We merken wel dat de jungle niet helemaal opgedroogd is na de regen van gister. Er staan regelmatig modder poeltjes en de grond is hier en daar behoorlijk drassig.

Na een tijdje ziet onze gids iets in de boom toppen en hij loodst ons naar een hoger gebied zodat we beter zicht hebben. En dan zien we het een Gibbon! Die hadden we nog niet gezien sinds we hier waren. Een prachtige aap met ongelofelijk lange armen en heel korte achter poten. Hij zit rustig een dutje te doen en als onze gids een apen geluid maakt kijkt hij een keer onze kant op. Wederom een prachtige ontmoeting die het alweer de moeite waard maakt om hier te lopen.

We lopen verder richting en als we bij het voeder platform aankomen schrikken we toch wel een beetje. Er staat minsten 200 mensen hutje mutje op elkaar te kijken naar het platform. Op het platform staan 2 mannen die met grote stokken hard op het platform slaan. De bedoeling is dat Orang-oetans in de buurt dit horen en dan naar het platform komen om te eten. Na 10 minuten is er nog geen enkele beweging en wij zijn eigenlijk wel een beetje klaar met dit circus. Nu beseffen we pas hoe bijzonder de ontmoeting van gister was! We overtuigen Suzanne ervan om niet door het dorp terug te gaan en dus lopen we weer dieper de jungle in.

Het pad is heel smal en we moeten af en toe echt klauteren om langs de begroeiing te komen. De uitzichten zijn overigens wel schitterend en we hebben echt het gevoel dwars door de jungle te lopen. We zien de Gibbon weer die nog steeds zit te slapen in zijn boom en we komen nog een groep Thomas leaf monkeys tegen. Helaas zien we geen Orang-oetans maar dat maakt eigenlijk ook niks uit. Beter dan gister gaan we ze echt nooit meer zien en we beseffen dat we gister gewoon echt heel erg veel geluk gehad hebben. De gids verteld dat hij soms ook trek tochten doet van 5 dagen met overnachtingen in de jungle waarin ze soms niet gezien worden!

Tijdens het diner komt Wawan bij ons met de rekening van de afgelopen 4 dagen. Alles gaat hier op rekening en dat geeft een hele gemoedelijke sfeer. Als we iets drinken wilden schreven we het zelf in een boekje en hij vertrouwd je dus volledig. Na het eten begint hij nog muziek te maken met zijn collegaís en we zitten echt te genieten. We moeten echter wel vroeg naar bed omdat we morgen heel vroeg moeten vertrekken. De chauffeur komt ons om 6 uur ophalen om ons naar het vliegveld in Medan te brengen.

Overnachting : On the rocks, Bukit Lawang (Sumatra)